بررسی ارتباط بین پلی مرفیسمهای ژن G2268A، G-260C، A-275G، G1299T، G816A T825C، G2168A، C2217T) MRP1) با بیان آن در بیماران مبتلا به لوسمی حاد و مقاوم به شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
بسیاری از سرطانها در طی درمان با داروهای شیمی درمانی نسبت به اثرات درمانی داروهای مصرفی مقاوم می شوند که به این مقاومت اصطلاحا MDR (Multidrug Resistance) گفته می شود. از مهمترین دلایل مقاومت به دارو، بیان بالای پروتئینهای غشایی وابسته به ATP، از دسته خانواده بزرگ ناقلین غشایی (ABC Transporter) ATP Binding Cassetteاست. یکی از این پروتئینها MRP1) Multidrug Resistance Protein 1) می باشد. افزایش بیان ژن MRP1 در بسیاری از رده های سلولهای سرطانی مقاوم به دارو و نیزدر بعضی از سرطانها ثابت شده است. دو مکانیسم مطرح برای افزایش بیان ژن MRP1 شامل افزایش تعداد کپی این ژن و نیز وجود پلی مرفیسمهایی در این ژن می باشد. افزایش بیان ژن MRP1 در بیماران ایرانی لوکمیک مقاوم به درمان ثابت شده اما در هیچیک از این بیماران افزایش تعداد کپی ژن دیده نشده است. در این تحقیق ارتباط بین پلی مرفیسمهای ژن MRP1وافزایش سطح بیان این ژن در گروهی از بیماران مبتلا به لوسمی حاد و مقاوم به درمان مورد مطالعه قرار گرفت. سطح بیان ژن MRP1، با روشReal-Time RT PCR کمی و با استفاده از RNA استخراج شده از خون محیطی 111 بیمار مبتلا به لوسمی حاد (52 بیمار AML و 59 بیمار ALL) تعیین و با نوع پاسخ به شیمی درمانی مقایسه شد. از بین بیماران فوق،24 بیمار افزایش بیان این ژن را داشتند که در این دسته از بیماران و تعدادی ازافراد سالم پلی مرفیسمهای ژن(G-260C،A-275G،G816A،T825C،G2168A،C2217T،G1299T،G2268A) MRP1 با استفاده از متدSSCP و Sequencing بررسی شدند. نتایج نشان داد که افزایش سطح بیان ژنMRP1 با بروز مقاومت به شیمی درمانی ارتباط معنی داری دارد ولی هیچیک ازاین پلی مرفیسمها موجب افزایش بیان این ژن درگروه بیماران مقاوم به درمان نشدند. بنابراین احتمالا عامل دیگری منجر به افزایش بیان این ژن در بیماران فوق می شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p903083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!