مقایسه تاثیر مواد جایگزین استخوان Totudent و Bio-oss بر مورفولوژی سلول های شبه استخوانی SaOS-2 توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تاکنون گزارشات مختلفی در مورد کاربرد کلینیکی انواع مختلف مواد جایگزین استخوانBone Substitute Material (BSM) در دندانپزشکی منتشر شده است که نشان دهنده موفقیت کاربرد آنها می باشد. عامل مهم تعیین کننده در موفقیت BSM رفتار بیولوژیک و ایمونوهیستولوژیک این مواد می باشد که به صورتهای مختلف از جمله مورفولوژی سلول های استخوانی، میزان بقا و تکثیر، میزان بیان آنزیم های اختصاصی این سلول ها و غیره ارزیابی می شود. هدف از این تحقیق تعیین تاثیر این مواد بر روی مورفولوژی سلول های شبه استخوانی SaOS-2 توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) Scanning Electron Microscopy می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به روش تجربی روی دو نوع ماده پیوند استخوان به نامهای Totudent و Bio-oss انجام پذیرفت. مورفولوژی سلول های SaOS-2 که به مدت 21 روز در معرض این مواد بودند توسط SEM در بزرگنمایی های متفاوت مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
دو ماده جایگزین استخوان مورد استفاده در این پژوهش اشکال متفاوتی از مورفولوژی سلولی مانند کروی، دوکی و پهن و گسترده همراه با زوائد فراوان سلولی را از خود ارائه نمودند که اختلافات مشاهده شده از نظر آماری معنی دار بود. همچنین میزان اتصالات و چسبندگی های سلولی در گروه های مختلف متفاوت بود.
نتیجه گیری
ماده پیوند استخوان Totudent نتایج بهتری در تغییرات مورفولوژیک سلول های SaOS-2 در محیط کشت در مقایسه با Bio-oss از خود نشان می دهد و از خواص بیولوژیکی مناسبتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p908082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!