بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد بهینه سیستم مدیریت موتور (EMS) به روش DoE

پیام:
چکیده:
یکی از بزرگ ترین منابع آلاینده هوا در شهرهای بزرگ، خودروهای در حال تردد در خیابان ها می باشد که هزینه های کلانی اعم از جانی و مالی را بر شهروندان تحمیل می نماید. به منظور کاهش این خسارات، خودروسازان پیوسته فن آوری های جدیدی را به خدمت می گیرند، تا میزان آلاینده های خروجی محصولات خود را کم تر نمایند. در سال های اخیر با تولید خودروهای مجهز به موتورهای انژکتوری که کنترل پاشش سوخت آن ها به صورت الکترونیکی توسط واحد کنترل موتور (ECU) صورت می پذیرد، دستیابی به این اهداف تا حدود زیادی میسر شده است. در این میان نحوه تنظیم و کالیبره کردن سیستم مدیریت موتور (EMS) اهمیتی روزافزون یافته است. مهم ترین وظیفه تنظیم کننده سیستم مدیریت موتور، رسیدن به نقطه بهینه آلاینده خروجی، مصرف سوخت و عملکرد خودرو است.
در این تحقیق از طریق مدل سازی به روش DoE ضمن کالیبره کردن بهینه سیستم مدیریت موتور، هزینه و زمان انجام این کار نیز کاهش یافته و تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور با علم به ورودی های موجود نظیر دور و بار موتور و خروجی های مطلوب مانند آلاینده های خروجی و گشتاور موتور از نرم افزار MBC MODEL استفاده گردیده که از زیر مجموعه های نرم افزار MATLAB می باشد. سپس برای بهینه کردن مدل فوق و اعمال تنظیمات مورد نظر از نرم افزار CAGE استفاده شده است.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که با استفاده از این روش می توان تاثیر کالیبراسیون سیستم مدیریت موتور را بر پارامترهای مختلف بررسی نمود و بسته به نیاز، هر کدام از آن ها را تغییر داد تا با اعلام آن به واحد کنترل موتور بسته به شرایط موجود، فرمان لازم توسط این واحد به عملگرهای موتور داده شود. بدین ترتیب دسترسی به وضعیت بهینه موتور از لحاظ عملکرد، آلاینده های خروجی و مصرف سوخت، با کم ترین هزینه و زمان با دقت زیاد حاصل می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p908836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!