مقایسه اثر ضد باکتریائی عصاره هیدروالکلی چهار گونه گیاه بر میکرو ارگانیسم های عامل پوسیدگی دندان به دو روش آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پوسیدگی دندان یک بیماری چند عاملی ولی ماهیتا عفونی، میکروبی می باشد که تمرکز صرف بر درمان ترمیمی ضایعه، منجر به شکست در رفع علت زمینه ساز آن می گردد. از سوی دیگر بدلیل عوارض شناخته شده آنتی بیوتیک ها و اقبال جامعه جهانی به درمانهای سنتی و لزوم استخراج دارو از مواد طبیعی و گیاهان داروئی، در این مطالعه اثر ضد باکتریایی عصاره هیدروالکلی مریم گلی (Salvia officinalis)، انیسون (Pimpinella anisum) پونه (Mentha longifolia) و بومادران (Achillea millefolium) بر میکرو ارگانیسم های پوسیدگی زا بصورت in vitro با دو تست آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از اندام هوایی گیاه مریم گلی(Salvia officinalis)، پونه (Mentha longifolia)، بومادران (Achillea millefolium) و بذر انیسون (Pimpinella anisum) به روش ماسراسیون (خیساندن در حلال) عصاره هیدروالکلی تهیه شد و پس از تهیه سویه های استاندارد باکتری های استرپتوکوک موتان، لاکتوباسیل رامنوز و اکتینومیسس ویسکوز و استریل نمودن عصاره ها توسط فیلتر اثر آنتی باکتریال آنها به 2 روش Broth macrodilution (روشی که در آن مقادیری از مواد ضد میکروبی در محیط مایع (Broth) به صورت سریال رقیق می شود) در محدوده غلظتی 200-18/0 میکروگرم بر میلی لیتر و Agar diffusion(روشی که در آن اثر ضد میکروبی مواد در محیط جامد بررسی می شود) در محدوده غلظتی 400-78/0 میکروگرم بر میلی لیتر بر میکروارگانیسم های مذکور ارزیابی شدند.
یافته ها
در روش broth macrodilution میزان حداقل غلظت بازدارندگی (MIC:Minimum Inhibitory concentration) عصاره های انیسون، مریم گلی، پونه و بومادران برای استرپتوکوک موتان به ترتیب 5/12، 25/6، 5/12 و 50μg/ml، برای لاکتوباسیل به ترتیب 5/12، 56/1، 12/3 و 12.5μg/ml و برای اکتینومیسس ویسکوز به ترتیب 50، 5/12، 100و 50μg/ml بود. در روش Agar well diffusion عصاره های انیسون و مریم گلی بر روی استرپتوکوک موتان و عصاره انیسون بر روی لاکتوباسیل و عصاره پونه بر اکتینومیسس ویسکوز اثر آنتی باکتریال نشان دادند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که کلیه عصاره ها با روش broth macrodilution بر هر 3 گونه باکتری اثر بازدارندگی رشد دارند و بالاترین اثر بازدارندگی رشد مربوط به مریم گلی می باشد. همچنین در محدوده غلظتی مورد بررسی کلیه عصاره ها اثر باکتریسیدال هم داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p915047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!