بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل:89-88

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دگرگونی های شگرف آموزش عالی تحت تاثیر فناوری های اطلاعاتی، منجر به افزوده شدن وجهی جدید به منشور آموزش عالی شده که توسعه سواد اطلاعاتی مدرسین نظام آموزش عالی از ضروریات آن است. از آنجاییکه سواد اطلاعاتی نقش بسیار موثری در فعالیت های آموزشی و پژوهشی دارد؛ هدف این پژوهش این است تا دریابد که وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل در چه حدی است.
مواد و روش ها
روش این پژوهش از نوع پیمایشی مقطعی است، که در نیمه دوم سال تحصیلی89- 88 انجام گرفته است. یک پرسشنامه که روایی آن را چند نفر از صاحب نظران حوزه سواد اطلاعاتی تایید کرده اند و پایایی آن نیز با روش آزمون-آزمون مجدد محاسبه شده و 85/0=r به دست آمده، ابزار جمع آوری داده ها بوده است. جامعه این پژوهش کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی زابل، (مجموعا 48 نفر) می باشد که همگی با رضایت کامل به پرسشنامه ها پاسخ داده اند. برای آنالیز داده ها نسخه 16 نرم افزار SPSS مورد استفاده قرارگرفته است.
یافته ها
6/64درصد جامعه پژوهش را مردان، و 4/35 درصد را زنان شامل می شوند که از این تعداد، رتبه علمی1/77 درصد مربی، و 9/22 درصد استادیار می باشد. بیشترین درصد فراوانی مربوط به دانشکده بهداشت با 6/39درصد افراد جامعه و کمترین درصد مربوط به دانشکده پیراپزشکی با 2/4 درصد از افراد جامعه می باشد. با توجه به نتایج حاصل از توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب میزان تحصیلات، مقطع کارشناسی ارشد با 1/77 درصد فراوانی بیشترین، و فوق تخصص با 1/2 درصد فراوانی کمترین توزیع را دارد. توزیع فراوانی میزان تحصیلات در مقاطع دکتری و تخصص نیز با 4/10 درصد فراوانی، یکسان می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از مقایسه سنوات تدریس و سن جامعه پژوهش، کمترین سابقه تدریس 6 ماه و بیشترین 19 سال، با میانگین4/5 سال و کمترین سن 27 و بیشترین سن 52 سال با میانگین 8/34 سال گزارش شده است. و نتیجه نهایی این که میزان شناخت و میزان استفاده جامعه مورد پژوهش از منابع اطلاعاتی در حد متوسط می باشد و نتیجه اینکه وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه مورد مطالعه در حد متوسط ارزیابی گردید.
نتیجه گیری
طبق نتایج پژوهش حاضر، جامعه مورد پژوهش از نظر مهارت های سواد اطلاعاتی، در وضعیت متوسطی قرار دارند و با توجه به اینکه جامعه مورد پژوهش از نظر دو متغیر سن و سابقه تدریس در زمره نیروهای جوان به شمار می آیند و هنوز در سال های اولیه تدریس در دانشگاه قرار دارند، تسلط به مهارت های سواد اطلاعاتی به منظور استفاده در امر آموزش و پژوهش برای آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین برگزاری کارگاه های توانمندسازی پژوهشی و آموزشی و ارتقای سواد اطلاعاتی برای اعضای هیات علمی این دانشگاه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p915619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!