اثر تابش لیزر کم توان هلیوم نئون بر میزان تکثیر و حیات فیبروبلاست های انسانی کشت داده شده در محیط کشت محتوی غلظت زیاد گلوکز

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف مطالعه ی حاضر بررسی اثر تابش لیزر کم توان بر فیبروبلاست های انسانی کشت داده شده در محیط کشت محتوی غلظت زیاد گلوکز می باشد.
مواد و روش ها
فیبروبلاست های پوست انسانی درون محیط Dulbecco''s Modified Eagle''s Medium فشار 2CO 5 در صد و رطوبت 95 درصد نگهداری شدند تا به کشت مناسب برسند. پس از آن که سلول ها به کشت مناسب رسیدند تحت تابش لیزر کم توان هلیوم-نئون با توان خروجی5/1 میلی وات و قطر پرتو 17 میلی متر روی چاهک های گروه تجربی قرار گرفتند. در مرحله بعد سلول های به کشت مناسب رسیده به مدت یک هفته درون محیط با غلظت بالای گلوکز (15 میلی مولار بر لیتر) نگهداری شدند. تابش لیزر کم توان هلیوم-نئون با همان مشخصات روی چاهک های گروه تجربی انجام پذیرفت. گروه شاهد لیزر دریافت نکردند. سلول ها با سه دوز 5/0، 1 و J/cm22 طی سه روز متوالی تحت تابش قرار گرفتند. میزان تکثیر سلول ها توسط آزمونMTT (dimethylthiazol-diphenyltetrazolium bromide) ارزیابی شد. توزیع داده های زیر گروه های شاهد و تجربی هر گروه با Student t test یا Mann-Whitney-U آزمون شد.
یافته ها
این بررسی نشان داد که تابش لیزر با دوز های 5/0 (p=0.002) و 1 ژول بر سانتی متر مربع (p=0.046) باعث افزایش توان تکثیری و میزان حیات فیبروبلاست های انسانی در شرایط محیط کشت (in vitro) با غلظت طبیعی گلوکز در مقایسه با گروه شاهد می شود اما با دوز 2 ژول بر سانتی متر مربع اثر معکوس دارد (p=-0.011). این در حالی است که تابش با هر یک از دوز های 5/0 (p=0.042)، 1 (p≈0) و 2 ژول بر سانتی متر مربع (p≈0) باعث افزایش توان تکثیری و میزان حیات فیبروبلاست های انسانی که به مدت یک هفته در محیط با غلظت بالای گلوکز (15 میلی مولار بر لیتر) کشت داده شده بودند، در مقایسه با گروه شاهد شد.
نتیجه گیری
تابش لیزر کم توان هلیوم-نئون باعث افزایش رشد و تکثیر فیبروبلاست های انسانی که درون محیط با غلظت طبیعی و زیاد گلوکز کشت داده شده بودند شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p929065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!