مقایسه اثرات داروی لتروزول و کلومیفن سیترات بر تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه لتروزول با توجه به عوارض ناخواسته کمتری که نسبت به کلومیفن دارد بعنوان داروی کمکی و یا جایگزین جهت تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور مطرح می باشد. هدف از این مطالعه تعیین اثرات درمانی لتروزول بر تحریک تخمک گذاری در مقایسه با کلومیفن است.
مواد و روش کار
در این پژوهش از مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور استفاده شد. بیماران نازا با تشخیص اختلالات تخمک گذاری مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ساری، به دو گروه دریافت کننده لتروزول 5/2 میلی گرم و کلومیفن 100 میلی گرم در روز، با رژیم دارویی که از روز سوم سیکل قاعدگی با دوره درمانی 5 روزه ادامه می یافت، تقسیم شدند. مشخصات فولیکولی و هورمونی و عوارض بالینی احتمالی تا انتهای سیکل قاعدگی در دو گروه بطور منظم پیگیری شدند.
یافته ها
48 بیمار با میانگین سنی 9/7±33/28 سال در این مطالعه شرکت نمودند. میانگین زمان بالغ شدن فولیکول ها بر حسب روز در گروه کلومیفن سیترات 9/0±29/14 روز و در گروه لتروزول 3/1±54/13 روز بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه فوق با 05/0 > P مشاهده گردید. اندازه و تعداد فولیکول های بالغ و همچنین ضخامت آندومتر و عوارض دارویی در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج ارائه شده بنظر شایدبتوان گفت که تحریک تخمک گذاری داروی لتروزول تا حدی مشابه داروی کلومیفن سیترات است و می تواند بعنوان داروی کمکی در درمان زنان نابارور که مبتلا به اختلالات تخمک گذاری هستند، مانند داروی کلومیفن سیترات مورد استفاده قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p929918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!