استفاده از شبیه ساز EYESI در آموزش جراحی فیکوامولسیفیکاسیون به دستیاران چشم پزشکی

پیام:
چکیده:
هدف

بررسی جنبه های گوناگون آموزش دستیاران چشم پزشکی با استفاده از شبیه ساز EYESI در بیمارستان لبافی نژاد.

روش پژوهش

این مطالعه کیفی به بررسی جنبه های فنی، اثربخشی و پیامدهای آموزشی استفاده از دستگاه شبیه ساز EYESI پرداخته است. با بررسی منابع اطلاعاتی، ابزار لازم شامل مصاحبه، مشاهده و پرسش نامه چند گزینه ای نیمه ساختار یافته برای مطالعه جنبه های فوق الذکر تعیین شد. با استفاده از این ابزار اعتبار صوری، محتوایی، اثربخشی، میزان پذیرش شبیه ساز و چالش های مدیریتی بررسی گردید. در پایان پیشنهادات، راهکارها و کاربردهای آتی این روش آموزشی شرح داده شدند.

یافته ها

طبق نظر دستیاران اعتبار صوری و محتوایی شبیه ساز 08 / 85 و 87 / 70 (از 100 امتیاز) بود. امتیازات داده شده توسط فلوشیپ ها برای اعتبار صوری و محتوایی به ترتیب 60 و 66 / 80 بود. 2 / 63 درصد از دستیاران معتقد بودند که دستگاه شبیه ساز وسیله بسیار مفیدی در آموزش دستیاران بوده و 75 درصد فلوشیپ ها آن را مفید ارزیابی کردند. همه مصاحبه شوندگان معتقد بودند که آموزش با شبیه ساز ضروری می باشد. هم چنین 80 درصد اساتید معتقد بودند شبیه ساز مذکور زمان آموزش را کاهش و کیفیت آنرا افزایش داده است. به علاوه، اساتید ابراز کردند که دستیارانی که با شبیه ساز آموزش دیده اند از آمادگی مطلوبی پیش از ورود به اتاق عمل برخوردارند، هماهنگی میان چشم، دست و پای آنان در زمان جراحی بهتر شده و حتی میزان عوارض جراحی کاهش پیدا کرده است.

نتیجه گیری

شبیه ساز EYESI اعتبار صوری و محتوایی مطلوبی دارد و در بهبود مهارت های دستیاران موثر می باشد. پایش روند آموزش با استفاده از ابزارهای عینی و برگزاری کارگروه های چند تخصصی برای دستیابی به بهترین برنامه آموزش مبتنی بر شبیه ساز، از اهداف آینده به شمار می روند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p932418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!