بررسی اصلی ترین عوامل تحول آفرین در شعر و اندیشه طاهره صفارزاده (1315 1387ش.)

چکیده:
طاهره صفارزاده، به عنوان زن شاعر و مترجم مسلمان نوگرا از چهر های شاخص شاخه شعر مقاومت دینی به شمار می رود که آثارش، بازتاب یک دوره از حیات روشنفکران مذهبی و یا ملی مذهبی از دهه سی به بعد است و تحلیل و بررسی عوامل موثر و ابعاد گوناگون شعر و اندیشه وی می تواند گوشه ای از زوایای ادبیات معاصر، به ویژه شعر مقاومت دینی را روشن تر کند.
صفارزاده از شاعرانی است که تحت تاثیر عوامل گوناگون، سیر شعری و اندیشگی را از مرحله نگرش نوقدمایی (نئو کلاسیک) تا بینش شعری مدرن، یعنی: مراحل شعر رمانتیک، شعر سپید، کانکریت و شعر اجتماعی و مذهبی پیموده و سه دوره متفاوت شعری را پشت سر گذاشته و در عرصه سیاسی و مذهبی، به ویژه از دهه پنجاه، به عنوان شخصیت زن مسلمان و نوگرا خوش درخشیده است.
مهم ترین عوامل موثر بر زندگی، شعر و اندیشه او را می توان به دو دسته اصلی: عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیرونی و درونی تقسیم و بررسی کرد. از اصلی ترین عوامل بیرونی می توان به سفر صفارزاده به غرب و مطالعه و تحقیق در مکاتب فکری و ادبی اروپایی، آشنایی با جنبش های آزادی بخش ملت ها و تسلط بر زبان انگلیسی و انتشار آثارش در امریکا و اروپا و از اصلی ترین عوامل درونی علاوه بر مسایل سیاسی، اجتماعی، می توان به مبارزات احزاب ملی، مذهبی مانند: قیام پانزدهم خرداد، جنبش سیاهکل و... و سپس انقلاب شکوهمند 57 و تعمق و تدبر وی در قرآن مجید و متون دینی اشاره نمود.
در این پژوهش و بررسی، کوشش می شود که ضمن بهره جستن از نقد ها و نظرهایی که درباره زندگی، شعر و اندیشه وی پدید آمده است و با تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و مقایسه و بررسی اشعار و مصاحبه های وی به مهم ترین عوامل موثر بر ابعاد زندگی، اندیشه و شعر وی پرداخته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p933818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!