بررسی میزان و علل اضطراب قبل و بعد از انجام اولین معاینه واژینال در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
آموزش مهارت های حرفه ای یکی از تجارب تنش زا محسوب می شود. معاینه واژینال به ویژه زنان باردار و دانشجویان را حساس و آسیب پذیر می نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان و علل اضطراب دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قبل و بعد از انجام اولین معاینه واژینال در طی سال های 85 و 87 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 47نفر از دانشجویان ترم چهار مامایی که برای اولین بار جهت کارآموزی لیبر، وارد این بخش شدند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسش نامه اضطراب موقعیتی خصیصه ای اشپیل برگر و پرسش نامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری توصیفی و آزمون دقیق فیشر و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 47 پرسش نامه توزیع شده 43 عدد عودت داده شد. میانگین نمره اضطراب آزمون اشپیل برگر قبل و بعد از معاینه به ترتیب 3/17 ± 86/79 و 05/11 ± 91/38 بود. اختلاف آماری معنی دار بین میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از معاینه وجود داشت(0001/0 p<). مهم ترین علل اضطراب دانشجویان احساس شرم و ترس از صدمه به بیمار گزارش شد (0001/0> P). ارتباط آماری معنی دار بین سابقه معاینه بر روی مانکن و سطح اضطراب وجود داشت (045/0=P).
بحث و نتیجه گیری
مربیان آموزش مامایی، باید به اضطراب دانشجویان مامایی هنگام اولین معاینه واژینال توجه نموده و عوامل شایع اضطراب را شناسایی و با بحث و تبادل نظر در مورد عوامل ایجاد کننده اضطراب قبل از شروع آموزش های بالینی به کاهش اضطراب آنان کمک نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
431
لینک کوتاه:
magiran.com/p936010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!