روند تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی به سلول های استئوبلاست و بررسی میزان بیان ژن های استئوپونتین و استئوکلسین

چکیده:
سابقه و هدف بیان ژن های استئوپونتین و استئوکلسین در طی تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی به سلول های استئوبلاست، دچار تغییراتی می شوند، هدف از این مطالعه، دست یافتن به راه کاری بهتر در جهت تمایز سریع تر این سلول ها به استئوبلاست بود.
مواد و روش ها در یک مطالعه تجربی، سلول های تک هسته ای مغز استخون جدا شده و در محیط کشت DMEM-LG و 10% FBS کشت داده شدند. در طی روزهای معین، RNA سلول های در حال تمایز استخراج شد. در مرحله بعد، ساخت cDNA ژن های استئوپونتین و استئوکلسین توسط آغازگرهای اختصاصی انجام شد. سلول های مزانشیمی بر روی داربست سه بعدی تری کلسیم فسفات کشت داده شدند و میزان تمایز به سلول های استئوبلاستی با بررسی فعالیت آلکالین فسفاتاز مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها در طی روند این تمایز، بیان دو ژن استئوپونتین و استئوکلسین طی نظمی تغییر نمود و حداکثر بیان استئوپونتین در روز ششم و استئوکلسین در روز هفتم و هشتم تمایز بود. تمایز استئوژنیک سلول های مزانشیمی با رنگ آمیزی رسوبات معدنی با آلیزارین رد و افزایش بیان آلکالین فسفاتاز تایید شد.
نتیجه گیری بررسی نتایج فعالیت آنزیم آلکالین فسفاتاز، بیانگر تمایز بهتر سلول های بنیادی مزانشیمی در داربست سه بعدی تری کلسیم فسفات نسبت به محیط دو بعدی است. بیان ژن های استئوپونتین و استئوکلسین در روند این تمایز نقش داشته و افزایش بیان آن ها می تواند راه کاری جهت القای تمایز استئوبلاستی در این سلول ها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
251
لینک کوتاه:
magiran.com/p938052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!