بررسی اثر استفاده توام ازن و فلوراید در پوسیدگی های اولیه ریشه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گفته می شود که استفاده از ازن در ضایعات پوسیدگی ممکن است باعث کاهش باکتری های پوسیدگی زا شود. این امر احتمالا از پیشرفت جلوگیری کرده و در حضور فلوراید، شاید اجازه وقوع رمینالیزه شدن را بدهد. هدف از این مطالعه بررسی اثر توا م ازن و فلوراید بر پوسیدگی های اولیه ریشه می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و Split-mouth می باشد. برای انجام آن تعداد 23 جفت پوسیدگی اولیه چرمی شکل ریشه به صورت دو طرفه از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی انتخاب گردید. پس از برساژ، عدد تشخیصی DIAGNODENT (KAVO Inc. USA) برای هر نمونه در سه نقطه تعیین گردید. نیمی از نمونه ها که به صورت تصادفی انتخاب گردیده بودند تحت 12 ثانیه ازن تراپی با دستگاه OZOTOP (Mectron Swiss Inc) قرار گرفتند. نیمه قرینه جهت گروه کنترل انتخاب گردید و در دو گروه فلورایدتراپی انجام و عدد تشخیصی DIAGNODENT دوباره اندازه گیری شد. این فرآیند در یک ماه بعد تکرار و عدد تشخیصی DIAGNODENT یادداشت شد. سه ماه بعد از درمان اولیه دوباره اطلاعات جمع آوری گردید، نتایج به وسیله آزمون Paired t test مورد بررسی آماری قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین کاهش عدد تشخیصی DIAGNODENT در گروه استفاده توام فلوراید و ازن در مدت سه ماهه میانگین 0439/2 بود. در آزمون Paired t test در مقایسه P.V در ماه سه نسبت به شروع مطالعه در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد مقدار 001/0 < P.V بود که با توجه به معیار معنی دار بودن (05/0 < P) این مطالعه معنی دار بود.
نتیجه گیری
اثر توام فلوراید و ازن در کاهش عدد DIAGNODENT در مدت سه ماهه بیش از اثر فلوراید به تنهایی در همین مدت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
247
لینک کوتاه:
magiran.com/p942106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!