منابع درآمدی بیمارستان های عمومی - آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی کشور (1386)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیمارستان به عنوان یکی از سازمان های اصلی ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی، حساسیت و اهمیت ویژه ای در اقتصاد و بهداشت دارد و به منظور بهینه سازی کارکرد آن به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید از تحلیل های اقتصادی استفاده نمود. این مطالعه به منظور تعیین منابع درآمدی بیمارستان های عمومی و آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 150 بیمارستان عمومی - آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کل استان های کشور در سال 1386 بررسی شدند. اطلاعات موردنیاز با استفاده از نرم افزار تحت وب و تکمیل توسط مدیران مالی و بودجه دانشگاه های علوم پزشکی جمع آوری گردید. همچنین پرسشنامه های اطلاعاتی شامل متغیرهای مربوط به مشخصات بیمارستان ها و ردیف های درآمدی، توسط کارشناسان دفتر بودجه وزارت بهداشت جمع آوری گردید.
یافته ها
درآمد حاصل از 23674 تخت فعال بیمارستانی، 4116 میلیارد ریال بود و از این میزان 3127 میلیارد ریال (75.97 درصد) از محل اسناد ارسالی به سازمان های بیمه گر و 989 میلیارد ریال (24.03 درصد) از محل دریافتی های نقدی بیماران وصول شده بود. هر تخت فعال بیمارستانی به طور متوسط 174 میلیون ریال درآمد داشت. از مجموع درآمدهای بیمه ای 46.7 درصد از سازمان بیمه خدمات درمانی، 32درصد از سازمان تامین اجتماعی، 5.8 درصد از بیمه نیروهای مسلح، 2.9 درصد از بیمه کمیته امداد، 2.7 درصد از محل سایر بیمه ها و 9.7 درصد از محل مصدومین ترافیکی (بیمه های تجاری)، 0.1 درصد از منابع کمک خیرین و 0.1 درصد از سایر منابع درآمدی وصول شده بود.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان دهنده وابستگی شدید درآمد بیمارستان ها به سازمان های بیمه گر است. هر نوع تاخیر یا اختلال در وصول این درآمد منجر به بروز اشکال در کارکرد بیمارستان ها خواهد شد. انجام مداخلات متناسب مانند اصلاح ساختار بیمه و سازوکار تعیین تعرفه خدمات ضروری می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
94
لینک کوتاه:
magiran.com/p947636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!