فراوانی نشانه های سندرم ساختمان بیمار و عوامل مرتبط با آن در کارمندان اداری

پیام:
چکیده:
زمینه واهداف
ازحدود چند سال اخیر به یک دسته نشانه ها و بیماری های مربوط به ساختمان توجه شده است. باتوجه به این نکته که بیش از نیمی از وقت مفید کارمندان در ساختمان های اداری می گذرد و استفاده از دستگاه هایی مانند کامپیوتر، دستگاه چاپگر باعث آلودگی هوای داخل ساختمان ها درمحیط کار می شود، بررسی وضعیت سلامتی آن ها با اهمیت می باشد. هدف این مطالعه بررسی فراوانی نشانه های سندرم ساختمان بیمار و عوامل مرتبط با آن در کارمندان ساختمان های یکی از سازمان های دولتی در استان خراسان رضوی بوده است.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش مقطعی بر روی کارکنان اداری در سال 1388 در شهر مشهد مقدس انجام گرفت. شکایت های افراد با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. فراوانی سندرم در بین کارمندان تعیین و ارتباط عوامل محیطی و ساختمانی با بروز این نشانه ها و سندرم بررسی گردید. 107 نفر به طور غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند و پس ازجلسه توجیهی اولیه، پرسش نامه ها بین ایشان توزیع و پس ازتکمیل جمع آوری شد. سپس داده ها در نرم افزار SPSS 5/11 با استفاده از فراوانی و کای –دو، آزمون دقیق فیشر و تست من ویتنی یو با سطح معنی داری 05/0 P <مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 107 پرسش نامه که شامل 4 نفر (7/3 درصد) زن و103 نفر (3/96 درصد) مرد، با میانگین مدت اشتغال80/9±58/16 سال در ساختمان بودند. نتایج زیر استخراج شد: 26 نفر (3/24 درصد) سندرم ساختمان بیمار را اعلام نمودند، فراوانی سندرم در زنان با 1 نفر 25 درصد و در مردان با 25 نفر 3/24 درصد بود. فراوانی این نشانه ها بین زنان و مردان تفاوت معنی داری ندارد (329/0=P)، فراوانی سندرم در ساختمان شماره دو 3 نفر (30درصد) و ساختمان شماره یک 23 نفر (7/23درصد) و از لحاظ آماری معنی دار نبود (702/0=P). بیشترین افرادشاکی از نشانه های این سندرم با 6 نفر (1/26 درصد) در گروه سنی60 - 51 سال قراردارند و کمترین ایشان با صفر درصد افراد30 - 21 ساله هستند. شایع ترین گروه نشانه ها مربوط به سیستم عصبی با40 نفر (4/37 درصد) و سپس نشانه های تحریک مخاطی با 26 نفر (3/24%)، نشانه های تنفسی با 9 نفر (4/8%)، نشانه های پوستی با 9 نفر(4/8 %) و نشانه های حسی با 4 نفر (7/3%) بود.
نتیجه گیری
فراوانی نشانه های سندرم ساختمان بیمار در این مطالعه در حدود نشانه های کارکنان در سایر ساختمان ها در مطالعات مشابه و در حد انتظار می باشد و می توان آن را مطلوب ارزیابی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p950281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!