بررسی تداوم IUD TCU 380A و عوامل موثر بر خروج قبل از موعد آن در شهرستان سروآباد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ابزار داخل رحمی (ای یودی) به طور وسیعی جهت پیشگیری از بارداری استفاده می شود. قطع یک روش پیشگیری قابل برگشت، یک عامل مهم زمینه ساز در بروز بارداری ناخواسته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی تداوم ای یودی و عوامل موثر بر خروج قبل از موعد آن در شهرستان سروآبادبین سال های 1387-1384 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سروآباد انجام شد. جمعیت مورد مطالعه تمام زنانی بودند که ای یودی را از سال 1384 تا خرداد ماه 1387 خارج کردند. روش جمع آوری، مصاحبه و استفاده از پرونده های موجود بود. اطلاعات مربوط به مشخصات فردی اجتماعی 524 مورد خروج ای یودی مدت استفاده و دلایل خارج کردن ان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آنالیز داده ها با اس پی اس اس 15 انجام شد.
یافته ها
یا فته ها نشان داد که در زمان ای یو دی گذاری، میانگین سن افراد مورد مطالعه 76/5±14/29 سال، میانگین تعداد فرزندان 33/1±08/2 مورد و میانگین مدت استفاده از ای یو دی 14/31±05/36 ماه بود. مدت زمان استفاده ازآی یودی توسط زنان در انتهای 1 ماه، 3 ماه، 6 ماه، 9 ماه، 1 سال، 3 سال، 5 سال و 7 سال، به ترتیب 7/92درصد، 87درصد، 2/79درصد، 6/71درصد، 3/65درصد، 5/43درصد، 8/20درصد و 8/11درصد بود. علل برداشتن ای یو دی غالبا به دلیل خونریزی، تمایل به بارداری و اتمام موعد آن و جابجائی بود. خونریزی شایعترین علت برداشتن ای یو دی (5/30 در صد) و در نتیجه خارج کردن آن بود. لذا میانگین مدت استفاده از ای یو دی در این گروه، به طور معنی داری کمتر از سایر گروه ها یافت شد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، میزان خروج زودتر ازموعد آی یو دی بالا بود و علت اصلی آن خونریزی بود. لذا بهتر است زمان کافی برای انجام مشاوره همچنین استفاده از دیگر انواع ای یو دی و سایر روش های پیشگیری ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p950945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!