بررسی مقایسه ای اثر استامینوفن، ایبوپروفن و ترکیب این دو دارو در تسکین دردهای دندانی به دنبال کشیدن دندان تحت بی حسی موضعی در کودکان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

واضح است که کشیدن دندان با درد همراه است. داروهای متفاوت با روش های متفاوتی به منظور تسکین درد بعد از کشیدن دندان مورد استفاده قرار گرفته است. ایبوپروفن یک ضد درد غیر مخدر است و استامینوفن به عنوان یکی از پرمصرف ترین ضد دردها جهت تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر استامینوفن، ایبوپروفن و ترکیب این دو دارو در تسکین دردهای دندانی به دنبال کشیدن دندان تحت بی حسی موضعی در کودکان انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده 105 کودک 11-6 ساله که به منظور کشیدن دندان مولر به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی همدان مراجعه کرده بودند پس از اخذ رضایتنامه از والدین و گرفتن تاریخچه، دقیقا وزن شدند. کودکان این مطالعه اولین تجربه دندانپزشکی آنان بود. بصورت تصادفی در 3 گروه 35 تایی قرار گرفتند: گروه اول: شربت استامینوفن با دوز mg/kg 15، گروه دوم شربت ایبوپروفن با دوز mg/kg 5 و گروه سوم شربت استامینوفن با دوز mg/kg 5/7 بهمراه شربت ایبوپروفن با دوز mg/kg 5/2. یک ساعت قبل از کشیدن دندان دارو به کودک خورانده شد و بلافاصله بعد از کشیدن دندان و 15 دقیقه بعد میزان درد کودک طبق جدول (CHEOPS) ارزیابی گردید. داده های جمع آوری شده تحت برنامه SPSS ویرایش پانزدهم و با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی یو، مجذور کای و تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

میانگین سنی کودکان تحت بررسی در گروه شربت استامینوفن 81/1±62/8 سال، در گروه شربت ایبوپروفن 68/1±45/8 سال و در گروه شربت استامینوفن توام با شربت ایبوپروفن 27/1±71/8 سال بود. ترکیب جنسی کودکان تحت بررسی دختر / پسر در گروه شربت استامینوفن 6/48% / 4/51%، در گروه شربت ایبوپروفن 6/48% / 4/51% و در گروه شربت استامینوفن توام با شربت ایبوپروفن 3/34% / 7/65% بود. میانگین رتبه دردهای دندانی بلافاصله بعد از کشیدن دندان در گروه دارویی اول برابر 19/33، در گروه دارویی دوم برابر 81/37 و درگروه دارویی سوم برابر 86/47 بود. میانگین رتبه های درد 15 دقیقه بعد از کشیدن دندان در گروه دارویی استامینوفن 10/35، ایبوبروفن 90/35 و توام آنها 83/40 بود.
نتیجه نهایی: گروهی که شربت ایبوپروفن و گروهی که شربت استامینوفن را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروهی که شربت استامینوفن توام با ایبوپروفن را مصرف نموده بودند، اثر تسکینی بیشتری در درد دندان، بلافاصله و 15 دقیقه بعد از کشیدن دندان از خود نشان دادند (05/0P<). تفاوت آماری معنی داری در تسکین درد دندانی بلافاصله و 15 دقیقه بعد از کشیدن دندان در گروهی که به تنهایی استامینوفن mg/kg 15 و ایبوپروفن 5mg/kg را دریافت کرده بودند مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p952576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!