ژولیوس سزار و نومنطق گرایی

پیام:
چکیده:
مهم ترین هدف فلسفی فرگه تعیین و فهم شان معرفت شناختی و هستی شناختی صدق ریاضی بود. او برای این مهم آموز منطق گرایی را مطرح کرد. آموز منطق گرایی را می توان چنین بیان کرد: 1- همه صدق های حساب را می توان به زبان منطق بیان کرد؛ و 2- همه صدق های حساب را می توان از اصول موضوعه منطق محض با بکارگیری قواعد منطق و تعاریف به دست آورد. برای دفاع از این نظر، فرگه در صدد تعریف کاملی از عدد با استفاده از حدود منطق محض برآمد. اما تعاریف او از عدد، جدای از نواقصی دیگر با مسئله سزار روبرو شدند. این مسئله عبارت است از امکان این همانی اشیاء ریاضی با اشیاء انضمامی و آن را می توان چنین بیان کرد: آیا سزار با یک عدد این همان است؟ هیچ یک از تعاریف فرگه نمی تواند به این سوال پاسخ دهد و تلاش های بعدی نیز برای حل این مسئله همچنان ناموفق بوده است.
در این مقاله نشان داده ایم که مسئله سزار تنها دارای یک بعد نیست و تنها راه حلی برای این مسئله موفق است که بتواند به سه بعد معرفت شناختی، متافیزیکی و معنا شناختی آن پاسخی درست ارائه بدهد. سپس راه حل نو منطق گرایی را برای این مسئله آزمایش کرده ایم و نشان داده ایم که این راه حل به علت در نظر نگرفتن ابعاد مختلف مسئله ناموفق بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p952720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!