آگاهی و دیدگاه مخاطبان از دستورالعمل اعلام عمومی نتایج پژوهش ها و نوآوری های عرصه علوم پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه

رسانه ها به عنوان مهم ترین ابزار در انتشار اخبار سلامت به مردم ایفای نقش می نمایند. دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص شرایط اعلام عمومی نتایج پژوهش ها را می توان به عنوان اولین سیاست کنترلی کشور در انتشار اخبار سلامت در نظر گرفت. این مطالعه به بررسی میزان آگاهی و دیدگاه خبرنگاران سلامت، پژوهشگران و مدیران پژوهش حیطه سلامت در خصوص دستورالعمل فوق پرداخت.

روش کار

مطالعه به دو روش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از نظرات 23 نفر از پژوهشگران، خبرنگاران سلامت، و مسوولین مراکز تحقیقاتی در قالب 6 مصاحبه عمیق فردی و 4 بحث متمرکز گروهی استفاده گردید. محتوای مصاحبه ها به روش تماتیک با استفاده از نرم افزار Open code مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی و به عنوان یک مطالعه سریع تکمیلی، اطلاع رسانی دستورالعمل با پرسش از مسوولین روابط عمومی 41 دانشگاه علوم پزشکی و 24 پژوهشگر که نتایج پژوهش های آنها در طول یک ماه اخیر در رسانه های عمومی به انتشار رسیده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در بخش کیفی، دستورالعمل در سه حیطه اطلاع رسانی، محتوا و ضمانت اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. اکثریت شرکت کنندگان در مصاحبه ها از وجود دستورالعمل بی اطلاع بودند. از نظر محتوا مواردی مانند جامع و کامل نبودن بندهای دستورالعمل، عدم وضوح و شفافیت در بندهای ذکر شده، مشخص نبودن گروه های مخاطب آن، و نداشتن ضمانت اجرایی ذکر گردید. در بخش کمی، 28 (8/71%) روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و 21 نفر (5/87%) از پژوهشگران در خصوص وجود دستورالعمل بی اطلاع بودند.

نتیجه گیری

انتشار عمومی یافته های پژوهشی و نوآوری های سلامت، متناسب با افزایش تولید علم در کشور اهمیت می یابد. اعمال حاکمیت پژوهش و وجود راهنماهای الزام آور مناسب در این زمینه ضروری است. دستورالعمل فعلی از نظر محتوا دارای نواقصی است که در عمل امکان اجرایی شدن آن را کاهش می دهد. مناسب است در صورت بازنگری از ذی نفعان و افراد صاحب نظر (از جمله قانون گذاران، کارشناسان خبری، و شخصیت های علمی) استفاده گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p952941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!