القای تمایز سلو ل های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از مغز استخوان به سلو ل های شبه فیبر عدسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در این مطالعه، اثر تمایزی مایع زجاجیه بر سلو ل های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از مغز استخوان به سلو ل های فیبر عدسی چشم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این کار تجربی سلو ل های مغز استخوان از استخوان های ران و درشت نی موش های NMRI جدا شد. بنیادی بودن این سلو ل ها با مارکر oct4 به روش ایمونوسیتوشیمی مورد بررسی قرار گرفت. جهت اثبات مزانشیمی بودن سلو ل ها علاوه بر خاصیت چسبندگی آنها، مارکرهای سطحی C D44 و CD31 با روش فلوسیتومتری بررسی شد. در گروه های تجربی سلول های مزانشیمی با مایع زجاجیه و DMEM همراه با مکمل ها کشت داده شدند. سپس توانایینها جهت تمایز به سلو ل های فیبر عدسی چشم با سنجش کریستالین -crystallin α به روش ایمونوسیتوشیمی مورد بررسی قرارگرفت.
نتایج
در کشت اولیه، جمعیت سلولی هتروژن بود و سلو ل ها پهن، دوکی و چند وجهی بودند. بیان oct4 در سلو ل ها، بنیادی بودن سلو ل ها را تایید کرد. آنالیز فلوسایتومتری مارکرهای سطحی نشان داد که سلو ل های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان مارکر CD44 را به میزان بالا و مارکرهای CD31 را به میزان کم بیان می کنند. بررسی های مورفولوژیکی نشان داد که اکثر سلول های گروه های تجربی از لحاظ شکل ظاهری نسبت به سلول های گروه کنترل کشیده تر و به صورت موضعی به موازات هم آرایش یافتند. بیان الفا کریستالین در سلو ل های گروه های تجربی، تشکیل سلو ل های شبه فیبر عدسی را تایید کرد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از مغز استخوان در اثر عمل القایی مایع زجاجیه می توانند به سلول های فیبر عدسی چشم تمایز یابند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
568
لینک کوتاه:
magiran.com/p953354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!