آیین اخلاق پرستاری ایران

پیام:
چکیده:
پرستاری یکی از ارکان مهم سیستم های خدمات بهداشتی - درمانی در هر کشور است. خدمات پرستاری می تواند به طور مستقیم بر پیامد سلامت و بیماری و شاخص های مرتبط با آن موثر باشد. تدوین کدهای اخلاقی متناسب با فرهنگ و مذهب جامعه راهکار مناسبی جهت بهبود کیفیت خدمات پرستاری مورد انتظار ذی نفعان می باشد. در دهه های اخیر پرداختن به مقولات اخلاق و تدوین راهنماهای اخلاقی از مهم ترین اولویت های حوزه ی سلامت در کشور ماست و آیین اخلاق پرستاری نیز در این راستا و با هدف ارائه ی چارچوب و راهنمای تصمیم گیری های مبتنی بر اخلاقیات در پرستاری تدوین شده است.
با توجه به نیاز کشور در این زمینه، با بهره گیری از نظرات صاحب نظران حوزه ی پرستاری و اخلاق پزشکی و تشکیل کارگروه های مختلف، این آیین در سال 89 تدوین شد. آیین اخلاق پرستاری ایران با 12 ارزش و 71 آیین اخلاقی - حرفه ای در دومین نشست شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورخ 16 اسفند 89 به تصویب نهایی رسید. این آیین در 12 مورد به مفاهیم ارزشی نظیر حفظ شان و کرامت انسانی، پایبندی به تعهدات حرفه ای، پاسخگویی، حفظ حریم خصوصی بیماران، ارتقاء صلاحیت علمی و عملی و احترام به استقلال فردی می پردازد. هم چنین، در این مجموعه «پرستار و جامعه» با 9 بند، به پرستاری مبتنی بر جامعه، سلامت افراد و نقش پرستار در بحران می پردازد؛ «پرستار و تعهدات حرفه ای» با 14 بند، پرستار را در تیم حرفه ای و وظایف حرفه ای وی ترسیم می کند؛ «پرستار و خدمات بالینی» با 23 بند، پرستار را در عرصه ی ارائه ی خدمات بالینی و تصمیم گیری های مراقبتی یاری می دهد؛ «پرستار و همکاران تیم درمانی» با 15 بند، ارتباط پرستاران با همکاران، مدیران و مسوولیت های مدیران را بازگو می کند؛ «پرستار، آموزش و پژوهش» با 10 بند دستورالعمل های اخلاقی در حوزه ی آموزش و پژوهش، ارتباط استاد و دانشجو را ارائه می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p956187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!