ارتباط بازی های رایانه ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار

پیام:
چکیده:
مقدمه

رشد سریع بازی های رایانه ای به شکل های گوناگون باعث اشغال بخش عمده ای از اوقات فراغت گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان شده است. این امر می تواند اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی از جمله وضعیت روانی، جسمانی و روابط اجتماعی آن ها داشته باشد. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بازی های رایانه ای با کیفیت زندگی نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار انجام گردید.

روش ها

این تحقیق از نوع مقطعی و نمونه تحقیق شامل 444 دانش آموز دختر و پسر بود. روش نمونه گیری طبقه ای- 2 مرحله ای، خوشه ایو متناسب با حجم نمونه بود که نمونه ها به طور تصادفی از بین دانش آموزان مقطع راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان برخوار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو ابزار الف) فرم کوتاه پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (World health organization quality of life - BREF) و ب) پرسش نامه اطلاعات فردی مشتمل بر سوالاتی در مورد نحوه گذران اوقات فراغت، تعداد ساعات، مکان و زمان انجام بازی رایانه ای بود. برای به دست آوردن نمایه توده بدنی (Body Mass Index، BMI) نیز قد و وزن دانش آموزان گروه نمونه اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های همبستگی پیرسون، همبستگی اسپیرمن، کای اسکویر، تحلیل کوواریانس و t-test مستقل استفاده شد.

یافته ها

میانگین کلی کیفیت زندگی در دانش آموزان 34/13 ± 11/67 می باشد. یافته ها نشان داد که بین سن شروع بازی و نمره کلی کیفیت زندگی و 4 حیطه آن رابطه معنی دار وجود داشت (دامنه 18/0- تا 13/0- = r). بین درآمد و وضعیت امکانات با نمره کلی کیفیت زندگی و 4 حیطه آن رابطه معنی دار مستقیم وجود داشت (001/0 P <). میانگین نمره کلی کیفیت زندگی، در کاربران بازی های رایانه ای 03/13 ± 27/68 و در گروهی که بازی های رایانه ای انجام نمی دادند، 69/13 ± 81/64 به دست آمد که این تفاوت معنی دار است (01/0 = P). در حیطه های کیفیت زندگی بین دو گروه در ابعاد سلامت روان و سلامت محیط، نیز تفاوت معنی داری به دست آمد (05/0 > P). بین BMI و نوع بازی رایانه ای و همچنین بین BMI و تعداد ساعات بازی رایانه ای در روز رابطه معنی داری به دست نیامد.

نتیجه گیری

انجام بازی های رایانه ای در مدت زمان کم و کنترل شده تحت نظارت والدین می تواند اثراتی مثبتی بر کیفیت زندگی کاربران نوجوان داشته باشد. در صورت پرداختن به آن در ساعات بیشتری از روز، در دراز مدت می تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
291
لینک کوتاه:
magiran.com/p958186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!