عوامل مرتبط با انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع جهت غربالگری سرطان کولورکتال، بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در افراد در معرض خطر متوسط در اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

همه ساله نزدیک به یک میلیون مورد جدید، سرطان کولورکتال در سراسر جهان شناسایی می شود و نزدیک به نیمی از آن ها در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. در ایران نیز سرطان های گوارشی شایع ترین نوع سرطان در میان مردان و دومین سرطان شایع، پس از سرطان پستان در زنان ایرانی محسوب می گردند. با پیشگیری ثانویه این بیماری می توان اقدامات لازم جهت درمان سریع و جلوگیری از گسترش آن به عمل آورد. آزمایش خون مخفی در مدفوع (Fecal accult blood test، FOBT) به دلیل سهولت انجام و همچنین به لحاظ هزینه پایین آن، بر دیگر روش های غربالگری این بیماری اولویت دارد. بر این اساس انجام هر ساله آن برای همه افراد بالای 50 سال توصیه می شود. متاسفانه در کشور ما مشارکت افراد در برنامه های غربالگری سرطان کولورکتال پایین می باشد. از آن جایی که مدل اعتقاد بهداشتی پیش بینی کننده خوبی برای مولفه های موثر بر انجام این آزمایش می باشد؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتب با انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در افراد در معرض خطر متوسط صورت گرفت.

روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که بر روی 196 نفر بالای 50 سال در شهر اصفهان انجام شد. این افراد در دو گروه مراجعه کننده به آزمایشگاه جهت انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع و گروه غیر مراجعه کننده به آزمایشگاه، به صورت مقایسه ای مورد پژوهش قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسش نامه خودساخته و استاندارد شده مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شد. داده ها و اطلاعات به روش پرسشگری در آزمایشگاه برای گروه اول و درب منازل برای گروه دوم، جمع آوری شدند. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و با به کارگیری آزمون های آماری کای دو، آنالیز واریانس دوطرفه، t-test، من ویتنی و کراسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

مهم ترین راهنماهای عمل ذکر شده در گروه مراجعه کننده به آزمایشگاه به ترتیب توصیه پزشک 54 درصد، انجام چکاپ 29 درصد بودند. بین کسانی که سابقه انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع در سال گذشته را داشتند و افرادی که در گروه غیر مراجعه کننده به آزمایشگاه این مراجعه را نداشتند، از لحاظ نمرات کسب شده از سازه های مدل اعتقاد بهداشتی (آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی درک شده و منافع درک شده) تفاوت معنی دار آماری وجود داشت. در گروه مراجعه کننده به آزمایشگاه، کسانی که سابقه انجام این آزمایش در سال گذشته را داشتند، از نظر نمرات کسب شده از سازه های شدت درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی درک شده و منافع درک شده با افرادی از همین گروه که سابقه انجام آزمایش را نداشتند، تفاوت معنی دار آماری وجود داشت. همچنین گروه مراجعه کننده به آزمایشگاه از لحاظ نمرات کسب شده از سازه های مختلف مدل اعتقاد بهداشتی، به جز سازه موانع درک شده نمرات بالاتری را نسبت به گروه دیگر کسب کردند.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که سازه های مدل اعتقاد بهداشتی پیش بینی کننده خوبی برای عمل افراد در معرض خطر نسبت به انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع می باشد. این آزمایش به عنوان یک روش غربالگری برای سرطان کولورکتال می باشد. این مهم لزوم اجرای برنامه های آموزشی وسیع و جامع با تمرکز بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در این گروه از افراد را نمایان می کند. از آن جایی که آزمایش خون مخفی در مدفوع به عنوان ساده ترین، ارزان ترین و اولین راه تشخیص زود هنگام سرطان کولورکتال می باشد، دوره های آموزشی و بازآموزی برای پزشکان و سایر پرسنل بهداشتی جامعه در جهت بالا بردن میزان مشارکت افراد در انجام این آزمایش ضروری می باشد

زبان:
فارسی
در صفحه:
323
لینک کوتاه:
magiran.com/p958189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!