ارتباط کمر درد و گردن درد با پوسچر بد در زنان شاغل در بیمارستان فاطمه الزهرا نجف آباد

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
پیشرفت تکنولوژی و بی تحرکی ناشی از آن می تواند موجب ایجاد مشکلات پوسچرال شود که آن هم به نوبه خود منجر به بروز اختلالات عضلانی اسکلتی می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط کمر درد و گردن درد با پوسچر بد در زنان شاغل در بیمارستان فاطمه الزهرا نجف آباد می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی تعداد 37 نفر از کارکنان زن بیمارستان فاطمه الزهرا نجف آباد با میانگین سنی 36/5 ± 47/32 سال را به صورت تصادفی آسان از بخش های مختلف انتخاب نموده و پرسش نامه اطلاعات فردی و شرح حال کمر درد و گردن درد توسط فیزیوتراپیست تکمیل گردید، سپس تست های مربوط به کمر از آن ها به عمل آمده و پوسچر آن ها از نماهای قدامی، خلفی و جانبی بررسی شد. اطلاعات تحت نرم افزارSPSS با آزمون ارتباط Pearson تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین نمره پوسچر افراد مورد مطالعه 16/1 ± 89/0، میانگین نمره تست کمر آن ها 93/1 ± 39/1 و میانگین نمره ریسک ابتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی41/6 ± 28/15 بود.شیوع کمر درد و گردن درد در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب 4/68 درصد و 9/28 درصد بود. شدت درد به ترتیب با نمره ریسک ابتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی، انجام حرکات تکراری، بلند کردن اجسام سنگین، قرار گرفتن در وضعیت های بد حین کار و نمره تست کمر ارتباط مستقیم معنی داری داشت. بین شدت درد و نمره تست پوسچر ارتباط معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه شیوع بالای کمر درد و گردن درد را در زنان شاغل در بیمارستان فاطمه الزهرا نجف آباد نشان می دهد. انجام حرکات تکراری، بلند کردن اجسام سنگین و قرار گرفتن در وضعیت های بد حین کار، از مهمترین عوامل مرتبط با کمر درد و گردن درد در جمعیت مورد مطالعه می باشند. با توجه به پایین بودن میانگین سنی افراد و بالا بودن میانگین نمره تست کمر (تعداد تست های ناموفق کمر) و نمره ریسک ابتلا به بیماری های عضلانی اسکلتی، توجه به عوامل ارگونومیک شغلی در جهت کنترل و کاهش اختلالات عضلانی اسکلتی و عوامل خطرزای مربوطه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
259
لینک کوتاه:
magiran.com/p959626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!