پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها درکودکان فلج مغزی (ASK)

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از پژوهش حاضر فارسی سازی ابزار سنجش فعالیت های روزمره زندگی در کودکان از طریق ترجمه آزمون «مقیاس سنجش فعالیت ها در کودکان» و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی شده در گروه هدف بود.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر یک مطالعه متدلوژیک است که در آن طی 5 مرحله پرسش نامه ASK (Activities scale for kids) به زبان فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن بررسی شد. کودکان فلج مغزی از جامعه در دسترس مراجعه کننده به کلینیک های کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و کودکان سالم به روش گلوله برفی نمونه گیری شدند. داده های به دست آمده از اطلاعات 73 کودک فلج مغزی و 69 کودک سالم در محدوده سنی 5 تا 15 سال با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پایایی (تکرار پذیری به فاصله 2 هفته و پایایی درونی) و روایی (محتوا بر اساس روش لاواشه، همزمان با آزمون GMFCS-E and R (Gross motor function classification system-expanded revised) و افتراقی) پرسش نامه ASK بررسی شد.
یافته ها
شاخص روایی محتوای 79/0 برای اساتید و 86/0 برای والدین، روایی محتوای نسخه ترجمه شده آزمون ASK را بالا نشان داد. ضریب همبستگی Spearman بین دو آزمونASK و GMFCS-E and R 901/0- است که نشان دهنده ارتباط قوی و منفی این دو می باشد. Cronbach’ alpha 997/0 نشان دهنده همبستگی درون خوشه ایبالای نسخه فارسی آزمون ASK می باشد. با استفاده از روش رگرسیون خطی اختلاف معنی داری در نمرات آزمون ASK دو گروه کودکان سالم و فلج مغزی مشاهده شد که روایی افتراقی مناسب و بالای این آزمون را نشان می دهد. ضریب Pearson 988/0 نشان دهنده همبستگی بالا بین نمرات آزمون ASK در دو بار اجرای آن و پایایی تکرار پذیری قابل قبول این آزمون است.
نتیجه گیری
نسخه فارسی آزمون ASK از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند ابزار مناسب کلینیک ها و همین طور به عنوان یک ابزار تحقیقی به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
267
لینک کوتاه:
magiran.com/p959627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!