رابطه بین ناهنجاری های وضعیتی ستون فقرات با عادات و وسایل استراحتی ایرانیان در سنین میان سالی در پنج استان منتخب کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
از جمله عادات و نیازهای مهم انسان، خواب و استراحت است که بخشی از زندگی افراد را تشکیل می دهد و در افراد مختلف به شیوه های متفاوت صورت می گیرد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی عادات خوابیدن و وسایل مورد استفاده در جامعه میان سال ایرانی، بررسی ارتباط احتمالی بین عادات و شیوه های معمول در استراحت و وسایل مورد استفاده هنگام خواب و استراحت است. همچنین مقایسه و شناخت بین تفاوت های موجود در شیوه های استراحتی ساکنان میان سالان در مناطق مختلف ایرانی و به طور کلی روشن تر ساختن زمینه های ارتباطی بین وسایل استراحتی، شیوه زندگی، وضعیت بدنی و ناهنجاری های اسکلتی بود.
مواد و روش ها
روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی بوده، جامعه آماری آن شامل کلیه زنان و مردان میان سال (40 تا 55 ساله) استان های تهران، یزد، سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمانشاه است. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 1719 نفر پرسش نامه بررسی نحوه استراحت و وضعیت ستون فقرات را تکمیل کردند. پایایی پرسش نامه به روش Cronbach’s alpha 83 درصد برآورد شده است. برای معاینات بالینی حدود 10 درصد از جامعه آماری اولیه، که وجود یکی از ناهنجاری های اسکلتی در آن ها شایع بوده است (134 آزمودنی)، از استان های مختلف به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. برای اندازه گیری زاویه لوردوز و کیفوز از خط کش منعطف و برای تشخیص اسکولیوز از آزمون Adams استفاده شد. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری t مستقل و LSD برای توصیف تفاوت ها در سطح اطمینان 95 درصد مورد استفاده قرار گرفت (05/0 = α).
یافته ها
بین انتخاب وضعیت خوابیدن به پشت، پهلو و شکم توسط زنان و مردان در استان های مختلف تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0 > P). از نتایج دیگر تحقیق این است که بین استفاده یا عدم استفاده از تشک و بالش توسط زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 < P)، اما در استان های مختلف فقط در مورد استفاده تشک این تفاوت معنی دار است (05/0 > P).
نتیجه گیری: در رابطه با ارتباط بین ناهنجاری های اسکلتی و شیوه استراحتی رابطه معنی دار آماری بین شیوع لوردوز و خوابیدن روی شکم نشان داده شد. همچنین بین شیوه لوردوز و مواد و نوع بافت وسایل استراحتی رابطه معنی دار وجود داشت (05/0 > P). در سایر موارد فرضیه های آزمون شده، رابطه معنی داری را نشان نداده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
320
لینک کوتاه:
magiran.com/p959633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!