مقایسه قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت با کودکان طبیعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از حیطه های زبانی مرتبط که اخیرا توجه بیشتری به آن در متون مربوط به لکنت شده است، قسمت واج شناختی حافظه فعال می باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه توانایی های قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به لکنت می باشد.
مواد و روش ها
30 کودک 6-4 ساله مبتلا به لکنت با 30 نفر از هم سالان طبیعی خود که از نظر سن همتاسازی شده بودند مورد مقایسه قرار گرفتند. از آزمون تکرار فوری ناکلمه برای تعیین زمان واکنش و تاثیر طول ناکلمه بر صحت تولید و روانی کلامی پاسخ ها استفاده شد. تکلیف دوم تکلیف تکرار با تاخیر ناکلمه بود که از آن برای سنجش سرعت و کفایت یادگیری نا کلمه استفاده شد.
یافته ها
آنالیز بین دو گروه تفاوت های مشخصی را در همه شاخص ها به جز صحت ناکلمه نشان داد. میانگین زمان واکنش در کودکان مبتلا به لکنت طولانی تر از گروه کنترل بود و همچنین سرعت یادگیری نا کلمه ها در کودکان لکنتی کندتر از گروه طبیعی بود و این تفاوت ها معنی دار بود. به علاوه، تحلیل روانی پاسخ های کودکان لکنتی در حین تکرار ناکلمات با طول متفاوت نشان داد که به همان میزان که طول ناکلمه افزایش می یابد درصد ناروانی نیز افزایش می یابد و این اختلاف معنی دار بود. همچنین اگر چه درصد ناکلمات صحیح به طور کلی و در حین افزایش طول ناکلمه در کودکان لکنتی در مقایسه با گروه کنترل کمتر بود، اما این اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر، از تحقیقات پیشین که نشان دادند توانایی های حافظه فعال واج شناختی در کودکان مبتلا به لکنت نسبت به کودکان طبیعی درجاتی تاخیر و کندی دارند، حمایت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
368
لینک کوتاه:
magiran.com/p959639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!