بررسی انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

چکیده:
زمینه و هدف
بی تردید یکی از اساسی ترین تصمیم ها برای هر انسان در طول زندگی، انتخاب شغل می باشد و افراد با انتخاب رشته تحصیلی، آماده ورود به حرفه مربوطه می شوند. هدف این مطالعه، بررسی انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی که در سال 1389 انجام شد، پرسش نامه ای حاوی سوالاتی برای جمع آوری اطلاعات فردی و سوالات مربوط به انگیزه انتخاب رشته تحصیلی به صورت جمع ایفا در اختیار دانشجویان سال اول و دوم رشته های پزشکی و دندان پزشکی قرار گرفت (146 دانشجو). داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میزان پاسخ دهی در این تحقیق 89% بود. دانشجویان شرکت کننده، به تفکیک 60% پزشکی و 40% دندان پزشکی بودند. در بین دانشجویان رشته پزشکی و دندان پزشکی «داشتن موقعیت حرفه ای بالا» و «موقعیت اجتماعی» جزء مهم ترین انگیزه ها در انتخاب رشته تحصیلی بوده است. انگیزه های «داشتن امنیت شغلی» (04/0= p)، «درآمد بالا» (01/0= p) و «داشتن شغلی نیازمند توانایی های دستی» (001/0= p) به طور معنی داری برای دانشجویان دندان پزشکی مهم تر بودند. در مقابل، اهمیت انگیزه های «ارتباط با مردم»(02/0= p) و «داشتن شغلی با چالش های زیاد» (01/0= p) برای دانشجویان پزشکی به طور معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
انتخاب رشته های تحصیلی پزشکی و دندان پزشکی تا حدود زیادی مربوط به برخوردار بودن از موقعیت حرفه ای بالا و جایگاه اجتماعی این رشته ها می باشد. تفاوت موجود در انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی در بین این دو رشته مربوط به ماهیت کاری آنها است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
279
لینک کوتاه:
magiran.com/p959953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!