عوامل خطر پری ناتال در آسفیکسی نوزادان در بیمارستان ولیعصر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسفیکسی یک وضعیت بالینی است که در آن توان تبادل گازی در سطح جفت و ریه ها مختل شده و این حالت در مجموع باعث هیپوکسمی و هیپرکاپنه می گردد.
هدف
شناخت عوامل خطر آسفیکسی با توجه به تفاوت منطقه ای در اتیولوژی آنان.
مواد و روش ها
این بررسی یک مطالعه مورد-شاهدی است که در آن تمام نوزادانی که از خرداد 1381 تا شهریور 1384 در بیمارستان ولیعصر (عج) تهران به دنیا آمده بودند را مورد مطالعه قرار داد. 9488 نوزاد در این فاصله زمانی به دنیا آمدند که از میان آن ها 6091 نوزاد در NICU بستری شدند. 546 نوزاد وارد این مطالعه مورد-شاهدی گردیدند. 260 نوزاد (48%) مونث بودند و 286 (52%) مذکر بودند. از میان نوزادانی که در بخش پذیرش شدند 182 نوزاد آسفیکسی داشتند و دو برابر آن ها یعنی 364 نوزاد در گروه کنترل قرار گرفتند. متغیرها شامل: سن حاملگی، نوع زایمان، وزن تولد، مراقبت های پری ناتال و عوارض حاملگی و حوالی زایمان و بیماری های نوزادان بودند.
نتایج
مطالعات نشان داد که 35 (19/2%) بیماران آسفیکسی خفیف داشتند و 107 (58/8%) بیماران آسفیکسی شدید داشتند. متوسط سن مادر (4/29±34/23 سال) با بازه (38-23 سال) و متوسط تعداد دفعات زایمان (1/2±2) با بازه (8-1) بود. فاکتورهای خطر در مطالعه ما شامل: سزارین اورژانس، زایمان پره ترم کمتر از 37 هفته، وزن کم تولد (gr 2500)، آپگار دقیقه 5 کمتر از 6، نیاز به احیاء، گره بند ناف، BPP مختل، آنمی نوزادان و نازایی مادر به دست آمد.
نتیجه گیری
تمام فاکتورهای خطر فوق در آسفیکسی موثر بوده و تعداد زیادی از فاکتورهای خطر بوسیله مراقبین پری ناتال خوب، قابل اجتناب می باشند.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p960594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!