ارتباط پلی مورفیسم آرژنین/ پرولین کدون 72 ژن p53 با خطر ابتلاء به سرطان پستان در زنان آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان جهان است و یک سوم از زنان سرطانی به این نوع سرطان مبتلا هستند. یکی از مهمترین ژنهای سرکوبکر تومور درگیر در سرطان پستان، ژن p53 می باشد. تحقیقات نشان می دهد پلی مورفیسم G به C در کدون 72 از ژن p53 با افزایش خطر ابتلا به سرطان های زیادی ارتباط دارد و شاید بتوان این پلی مورفیسم را به عنوان مارکر استعداد به سرطان پستان در نظر گرفت. لذا این مطالعه به منظور بررسی ارتباط پلی مورفیسم آرژنین / پرولین کدون 72 ژن P53 با خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد- شاهدی بر روی 126 بیمار مبتلا به سرطان پستان (از نوع مهاجم و درجا) مراجعه کننده به بیمارستانهای شهر تبریز و همچنین 99 نفر سالم (کنترل) انجام شد. نمونه خون محیطی تهیه و استخراج DNA به روش پروتیئناز Kانجام شد و ژنوتیپ های مختلف کدون 72 از ژن p53، با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR)ARMS) و توالی یابی مستقیم DNA تعیین و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
در گروه کنترل توزیع ژنوتیپی پلی مورفیسم ژن P53 برای ژنوتیپ های Arg/Arg، Arg/Pro، Pro/Pro، به ترتیب 3/30%، 5/50%، 2/19% بود. توزیع ژنوتیپ در گروه های سرطانی نیز به ترتیب 4/44%، 9/34% و 6/20%، بود. تفاوت معنی داری بین توزیع ژنوتیپ Arg/Arg و Arg/Pro در گروه کنترل و سرطانی دیده شد (05/0>p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که پلی مورفیسم کدون 72 ژنP53 یک عامل مستعدکننده برای ابتلا به سرطان پستان می باشد، ولی برای تعیین نقش این پلی مورفیسم در رشد سرطان پستان مطالعات بیشتری لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p960743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!