نظارت بالینی در بستر سنگلاخی

پیام:
چکیده:
مقدمه

نظارت بالینی روشی ضروری جهت پیشرفت حرفه ای پرستاران است و دارای پیامدهای مثبتی برای رویارویی با بسیاری از چالش های پرستاری است. بررسی درک عوامل موثر بر فرآیند نظارت بالینی که هدف این مطالعه است، می تواند برای اثربخشی نظارت بالینی مفید باشد.

روش کار

این پژوهش کیفی و از نوع آنالیز محتوا است. شرکت کنندگان 18 نفر از سوپروایزرها و پرستاران بودند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده، و بررسی اسناد از مهر 1388 تا شهریور 1389 انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز محتوا صورت گرفت.

یافته ها

نظارت بالینی توسط سوپروایزرها متاثر از تعامل ابعاد فردی و سازمانی است. درون مایه ها در بعد فردی شامل:1) صلاحیت های فردی سوپروایزر؛ 2) صلاحیت های فردی نظارت شونده؛ و 3) روابط متقابل بین آنها، و در بعد سازمانی شامل: 1) حجم کاری زیاد؛ 2) ماهیت پیچیده نظارت بالینی؛ 3) سازمان دهی غیر اثربخش؛ و 4) بسترکاری نامناسب برای نظارت بودند.

نتیجه گیری

ویژگی های فردی سوپروایزر و نظارت شونده، ماهیت پیچیده نظارت بالینی و ویژگی های محیط بیمارستان، به عنوان بستری برای ایفای نقش نظارتی بر عملکرد سوپروایزرهای بالینی اثر می گذارند که موجب تسهیل و یا ممانعت از ایفای نقش آنان می گردند. بدیهی است که تعامل این دو بعد، نقشی پر مخاطره برای سوپروایزر ترسیم می کند که شناخت آن به مدیران پرستاری کمک می کند تا در جهت اجرای اثربخش نظارت بالینی به برنامه ریزی نمایند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p961218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!