بررسی فعالیت تکثیری سلول های زایای موش نر بالغ تحت تیمار با دوز های مختلف نیکوتین

پیام:
چکیده:
هدف

ارزیابی فعالیت تکثیری سلول های زایای موش نر بالغ پس از تیمار با دوز های متفاوت نیکوتین

مواد و روش ها

موش های نر بالغ NMRI به 4 گروه تقسیم شدند. گروه شم -کنترل نرمال سالین دریافت کردند و حیوانات در گروه های دو، سه و چهار به ترتیب تحت تزریق دوز های 1/0، 2/0 و 4/0 میلی گرم بر کیلوگرم نیکوتین قرار گرفتند. نیکوتین به صورت داخل صفاقی و یک بار در روز به مدت 14 روز تجویز شد. همه حیوانات در روز پانزدهم تشریح شده و ارزیابی ها توسط روش ایمونوهیستوشیمیKi67 و نمره دهی جانسون به ترتیب برای بررسی فعالیت تکثیری سلول های زایای میتوتیک، میوتیک و ارزیابی کیفیت اسپرماتوژنز و همچنین آزمون الیزا برای بررسی سطح تستوسترون سرم انجام شد. داده ها با آزمون های Tukey و ANOVA تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

تیمار حیوانات توسط نیکوتین با دوز های 2/0 و 4/0 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معنی داری نمره جانسون را نسبت به گروه شم-کنترل کاهش داد(p<0.05). نیکوتین در دوز 4/0 و 2/0 میلی گرم بر کیلوگرم میزان شاخص Ki67 را به طور معنی دار در سلول های میوزی لپتوتن و پاکی‎تن در مقایسه با گروه کنترل، کاهش داد (p<0.001). در حالی که بر سلول های اسپرماتوگونی بی اثر بود. سطح سرمی تستوسترون در گروه 3 و 4 نیز نسبت به گروه کنترل کاهش یافت (p<0.05)

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد نیکوتین دارای آثار مضری روی فرایند اسپرماتوژنز است و این موضوع در غالب یک فرایند وابسته به دوز است. اگرچه در دوز های پایین، در فعالیت تکثیری، تغییری رخ نمی دهد بنابراین این احتمال وجود دارد که مکانیسم های دیگری نیز در کاهش بلوغ و کیفیت اسپرماتوژنز به دنبال مصرف نیکوتین دخیل باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
229
لینک کوتاه:
magiran.com/p961873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!