مقایسه درجه استئوآرتریت رادیوگرافیک و درد زانو، میزان علائم، مشکلات عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی در ورزشکاران نخبه بازنشسته دو و میدانی و افراد غیر ورزشکار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

هدف از این مطالعه، مقایسه درجه استئوآرتریت رادیوگرافیک و درد زانو، میزان علائم، مشکلات عملکرد حرکتی در فعالیت های روزانه، ورزشی، تفریحی و کیفیت زندگی در ورزشکاران نخبه بازنشسته دو و میدانی و افراد غیر ورزشکار بوده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه 30 ورزشکار مرد نخبه بازنشسته دو و میدانی و غیر ورزشکار به عنوان آزمودنی به صورت هدفمند انتخاب شده و به دو گروه مساوی 15 نفره تقسیم شدند. تشخیص بیماری با تایید علایم بالینی و رادیولوژیکی Kellgren-Lawrence توسط پزشک ارتوپد انجام شده و از پرسش نامه جهانی و بومی سازی شده پیامد صدمات زانو و استئوآرتریت (KOOS; Knee injury and Osteoarthritis Outcome Score) استفاده شد.

نتایج

پایین تر بودن میانگین مشکلات عملکرد حرکتی در فعالیت های ورزشی و تفریحی در گروه ورزشکار نسبت به غیر ورزشکار، تفاوت معنی داری را نشان می دهد (02/0=P). هم چنین، علی رغم 30 درصد اختلاف، بالاتر بودن میانگین درجه استئوآرتریت رادیوگرافیک زانو در گروه ورزشکار نسبت به غیر ورزشکار، تفاوت معناداری را نشان نمی دهد (90/0=P). علاوه بر این، پایین تر بودن میانگین میزان شدت درد با 10 درصد (27/0=P)، علائم بیماری با 10 درصد (09/0=P)، عملکرد حرکتی در فعالیت های روزانه با 12 درصد (13/0=P) و کیفیت زندگی با 4 درصد (90/0=P)، اختلاف در گروه ورزشکار نسبت به غیر ورزشکار، تفاوت معناداری را نشان نمی دهد.

نتیجه گیری

ورزش دو و میدانی به صورت حرفه ای و در سطح قهرمانی، عملکرد حرکتی در فعالیت های ورزشی و تفریحی را در ورزشکاران نخبه بازنشسته تحت تاثیر قرار می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p964089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!