بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی اشرشیا کلی در نمونه کشت ادرار آزمایشگاه مرکز تحقیقات 660 ارتش در سال 88 - 1387

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف

عفونت دستگاه ادراری دومین عامل شایع عفونت در بدن انسان می باشد. در میان عوامل عفونت دستگاه ادراری اشرشیا کلی شایع ترین باکتری عامل عفونت ادراری در هر دو جنس می باشد. این مطالعه با توجه به طیف نظامی و وابستگان نظامی مراجعه کننده به آزمایشگاه 660 ارتش و با هدف بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی اشرشیا کلی جدا شده از این بیماران و احتمال وجود تغییرات مقاومت میکروبی در این گروه نسبت به نتایج مطالعات مشابه انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی در فاصله زمانی88-1387 به مدت یک سال در مرکز تحقیقات ارتش انجام شد.نمونه های ادرار از بیماران مراجعه کننده که اکثرا نظامی و یا وابسته به آنان بودند جمع آوری و در محیط بلاد آگار و EMB کشت داده و آنتی بیوگرام با روش Kirby- Bauer و هاله عدم رشد طبق استاندارد های کمیته ملی آزمایشگاه های بالینی (NCCLS) مورد بررسی قرار گرفت.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS (version 16) استفاده شد.

یافته ها

از تعداد 4494 نمونه مورد بررسی در آزمایشگاه ارتش نتیجه کشت 456 نمونه (1/10 %) مثبت بود. که در این بین اشرشیا کلی با275 مورد (3/60 %) شایع ترین باکتری جدا شده از کشت ادرار بود. بر اساس یافته های به دست آمده بیشترین موارد مقاومت نسبت به اشرشیاکلی مربوط به آمپی سیلین، جنتامایسین و کوتریماکسازول به ترتیب 7/80 % و 7/27 % و 37 % گزارش شده از سوی دیگر بیشترین حساسیت مربوط به آنتی بیوتیک های نوروفلوکساسین و نیتروفورانتوئین به ترتیب 6/89 % و 89 % گزارش گردید.

بحث و نتیجه گیری

با در نظر گرفتن نتایج این مطالعه بهتر است در درمان اولیه عفونت های ادراری از آنتی بیوتیک های آمپی سیلین، کوتریماکسازول و جنتامایسین کمتر استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p966752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!