جایگاه حیوانات در سیر تاریخی اخلاق و فلسفه در غرب

پیام:
چکیده:
اساسا وقتی سخن از ارزش و جایگاه اخلاقی می شود، فرض بر این است که انسان عضو بی رقیب جامعه ی اخلاقی (moral community) محسوب شده و به تبع آن، بهره مند از پاره ای امتیازات و در عین حال ملزم به رعایت و انجام برخی امور نسبت به خود و هم نوع خود.
از جمله مسایلی که به ویژه از سه دهه ی گذشته تا کنون در عرصه ی اخلاق بحث برانگیز بوده، این است که مرز و بوم جامعه ی اخلاقی در حال گسترش است. اگر زمانی نظرغالب این بود که انسان، تنها عضو مطلق این نهاد است، امروزه رشته های جدید اخلاق هم چون اخلاق حیوانات، سعی در رد این سنت دیر پا داشته و دیگر انسان و موضوعات مرتبط به او به تنهایی مطرح نبوده و حیوانات نیز به عنوان عضو جامعه ی اخلاقی حضور دارند.
روش مطالعه به صورت تحلیلی و توصیفی (اسنادی کتابخانه ای) بوده است و سعی شده تا با مطالعه ی مقالات فلسفی گوناگون در زمینه ی اخلاق حیوانات و بررسی کدهای رفتاری مختص اخلاق حیوانات، بتوان آشکار نمود که جایگاه حیوانات در عرصه ی اخلاق در کجا قرار داشته و بر اساس چه ملاکی می توان آن ها را مشمول ملاحظات اخلاقی به حساب آورد.
از آن جا که حیوانات ذی ادراک شناخته شده اند و قابلیت درک تجارب مثبت و منفی را دارند، امروزه به عنوان ساکنان سرزمین اخلاق به رسمیت شناخته شده اند و انسان نسبت به کیفیت و دامنه ی رفتار خویش در برابر آنان مسوول است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p968152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!