چالش های برنامه ی درسی اخلاق پزشکی مبتنی بر تجارب اساتید اخلاق پزشکی: مطالعه ای کیفی

پیام:
چکیده:
اخلاق پزشکی دانشی میان رشته ای است و طی 30 سال اخیر رشد فزاینده ای داشته است و امروزه به عنوان جزئی از برنامه های درسی دانشجویان در بسیاری از دانشکده های پزشکی به شمار می رود. در ایران هرچند بهبود کیفیت آموزش پزشکی عمومی، مورد عنایت قرار گرفته است، در زمینه ی آموزش اخلاق پزشکی هنوز اصلاحات موثری صورت نگرفته است. به منظور شناخت عمیق تر و واقعی تر مشکلات و چالش های برنامه ی درسی اخلاق پزشکی، با اساتید اخلاق پزشکی مصاحبه شد و تجارب آنان در این زمینه تبیین گردید. این مطالعه یک پژوهش کیفی است که داده های آن از طریق مصاحبه ی نیمه ساختارمند با 14 نفر از اساتید اخلاق پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1389جمع آوری و با رویکرد تحلیل محتوای Mayring، تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج این تحقیق بیانگر ضعف ها و چالش هایی در برنامه ی درسی اخلاق پزشکی است که تحت عنوان 5 درون مایه معرفی گردید: جامعیت اهداف، سازماندهی تلفیقی، تناسب محتوا، روش تدریس فعال، و نظام جامع ارزشیابی. ضعف ها و چالش های موجود در برنامه ی درسی اخلاق پزشکی می تواند یک مانع مهم در ارتقا و رشد اخلاقی دانشجویان محسوب شود که با ارائه ی راهکارها و مدل های مناسب و جدید می توان به توسعه ی برنامه ی درسی اخلاق پزشکی و آموزش آن کمک کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p968156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!