اثر عصاره آبی و هیدروالکلی ساقه هوایی گیاه شوید بر تشنجات ناشی از تزریق پنتیلن تترازول در موش سوری نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
داروهای شیمیایی موجود تاکنون نتوانسته اند درمان کاملا مطمئنی برای انواع صرع باشند. با توجه به عوارض کمتر گیاهان دارویی، در این تحقیق اثر عصاره شوید (Anethum graveolens L. ) بر تشنجات ناشی از تزریق پنتیلن تترازول (Pentylentetrazol; PTZ) مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی از 110 موش سوری نر استفاده شد. پس از تعیین حداکثر مقدار قابل تحمل غیرکشنده، مقادیر 250، 400 و 500 میلی گرم بر کیلو گرم عصاره آبی و 250، 1000، 2500 و 3500 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره هیدروالکلی انتخاب و 30 دقیقه قبل از تزریق PTZ به صورت داخل صفاقی تزریق شد. مدت زمان تاخیری تا مرحله اول (Stage 1 Latency; S1L)، مدت زمان تاخیری تا مرحله پنجم تشنج (Stage 5 Latency; S5L) و مدت زمان تاخیری تا زمان مرگ حیوان (Dead time latency; DTL) پس از تزریق PTZ در گروه های مورد بررسی ثبت شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های ANOVA یک طرفه و دو طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تزریق داخل صفاقی 500 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره آبی، S1L، S5L و DTL را به طور معنی داری افزایش داد (به ترتیب 01/0 p<، 05/0> p و 01/0> p). غلظت 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره آبی موجب افزایش معنی دار، S1L و DTL شد (به ترتیب 05/0> p و 01/0> p). غلظت 250 میلی گرم بر کیلوگرم کمیت های اندازه گیری شده را افزایش معنی داری نداد. تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالکلی با غلظت های 1000، 2500 و 3500 میلی گرم بر کیلوگرم کمیت های اندازه گیری شده را به طور معنی داری افزایش داد اما با غلظت 250 میلی گرم بر کیلوگرم فقط S1L و DTL افزایش معنی دار نشان داد (به ترتیب 05/0> p و 01/0> p). تفاوت معنی داری بین گروه های عصاره آبی و هیدروالکلی به جز در DTL مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق به نظر می رسد که عصاره آبی و هیدروالکلی شوید اثرات محافظتی بر سیستم عصبی دارد و شدت تشنجات صرعی ناشی از پنتیلن تترازول را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p968264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!