مقایسه سلامت روان دختران دانش آموز تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی با دختران دانش آموز دبیرستان دانشگاه در شهر زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این مطالعه، مقایسه سلامت روان دختران دانش آموز تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی با دختران دانش آموز دبیرستان دانشگاه در شهر زاهدان است.

مواد و روش کار

این مطالعه از نوع میدانی و به صورت مقطعی، بر روی 40 نفر از دختران تحت پوشش بهریستی و دختران مدارس عادی دبیرستان های زاهدان انجام شده است که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور مقایسه سلامت روانی این دو گروه از پرسشنامه SCL-90-R استفاده شده است. از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، فراوانی نسبی) وآزمون t برای آنالیز داده ها استفاده گردیده و سطح معنی داری 05/0 > p در نظر گرفته شده است.

یافته ها

یافته های این مطالعه نشان داد که بین سلامت روان دانش آموزان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی و دانش آموزان ساکن در خوابگاه دبیرستان دانشگاه سیستان وبلوچستان اختلاف معنی داری وجود دارد. شایع ترین اختلالات روانی بین دانش آموزان دختر تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی به ترتیب عبارت است از، افسردگی(%90)، فوبیا(%90)، اظطراب (%80) و حساسیت در روابط بین فردی (%80)، در حالی که شیوع این اختلالات بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه دخترانه دبیرستان دانشگاه شامل افسردگی (%50)، افکار پارانویید (%45) و وسواس و اجبار(%35) می باشد.

نتیجه گیری

اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد مطالعه از لحاظ سلامت روان وجود دارد. افسردگی و فوبیا در بین دختران تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی و افسردگی وافکار پارانویید در بین دختران دبیرستان شبانه روزی دانشگاه، شایع ترین اختلال روانی بود. با توجه به شیوع قابل توجه اختلال افسردگی در دو گروه، ضمن تاکید بر نقش بی بدیل خانواده در حمایت روانی از فرزندان به ویژه نوجوانان، پیشنهاد می شود زمینه ارتباط اجتماعی بیشتر بین این دانش آموزان با سایر گروه های جامعه مهیا شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p969005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!