تاثیرات خصوصی سازی از طریق بورس اوراق بهادار بر بازار سرمایه

پیام:
چکیده:
با افزایش نارسایی های کارکردی و افت کارایی در بنگاه های دولتی، سیاست گذاران و اقتصادانان، سیاست خصوصی سازی بنگاه های متعلق به دولت را در جهت بهبود وضعیت کارایی و عملکرد آن ها در پیش گرفتند. دولت ها از روش های گوناگونی برای واگذاری مالکیت و کنترل بنگاه های دولتی استفاده می کنند که در میان این روش ها استفاده از روش عرضه عمومی سهام از طریق بورس اوراق بهادار به عنوان متداول ترین روش بکارگیری می شود. دولت ها در این روش علاوه بر واگذاری مالکیت بنگاه ها، اهداف دیگری را نیز با تاثیرگذاری بر روی بازار سرمایه دنبال می کنند. این پژوهش با بررسی مطالعات صورت گرفته در حوزه خصوصی سازی بنگاه های دولتی با استفاده از عرضه عمومی سهام در بورس در کشورهای مختلف دنیا، به بررسی اثرات این نوع واگذاری ها بر بازار بورس اوراق بهادار این کشورها می پردازد. نتایج نشان می دهد استفاده از این روش در کنار انتقال مالکیت بنگاه واگذار شده موجب بهبود فضای تجاری، توسعه بازار و گسترش فرهنگ مالکیت سهام می گردد. در این بین با توجه به حجم وا گذاری ها و نگرش سرمایه گذاران نسبت به این واگذاری ها، شاهد افزایش در نقدشوندگی و بازده سرمایه گذاری در بازار هستیم.
در ایران نیز سیاست خصوصی سازی پس از پایان جنگ تحمیلی در غالب برنامه های پنج ساله توسعه مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفت. بررسی اثرات این سیاست بر بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده افزایش نقدشوندگی و عدم تغییر قابل ملاحظه در عمق بازار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
116
لینک کوتاه:
magiran.com/p969854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!