مطالعه بیوکنترلی قارچ Trichoderma atroviride PTCC5220 علیه قارچ Rhizoctonia solai AG2-2 عامل بیماری پوسیدگی ریشه چغندرقند

پیام:
چکیده:
قارچ تریکودرما، به دلیل ترشح انواعی از آنزیمهای کیتینازی، بعنوان عاملی قوی در کنترل بیولوژیک بیماری های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. این آنزیمها، غالبا با فرو پاشیدن اجزای ساختاری قارچها، به مبارزه با این عوامل بیماریزا می پردازند. از آنجا که جدایه Trichoderma atroviride PTCC5220 دارای بیشترین میزان فعالیت آنزیمهای کیتینازی می باشد، بنابراین در این تحقیق در آزمایشات مایکوپارازیتی از این جدایه (T. atroviride) علیه قارچ R. solani عامل ایجاد بیماری پوسیدگی ریشه (root rot) در چغندرقند در شرایط میکروسکوپی و ماکروسکوپی و همچنین در مطالعات گلخانه ای استفاده گردید. مطالعه اثر بیوکنترلی قارچ T. atroviride بر قارچ R. solani به چهار روش کشت متقابل (dual culture)، کشت روی اسلاید (slide culture) و مطالعه شرایط باز دارندگی در شرایط آزمایشگاهی و گلخانه ای نشان داد که قارچ T. atroviride می تواند با مکانیزمهای بیوکنترلی رشد قارچ بیماریزای R.solani را مهار نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
452
لینک کوتاه:
magiran.com/p971087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!