بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مردم منطقه جرقویه- رامشه در زمینه مدیریت مواد زاید جامد

پیام:
چکیده:
مقدمه

مدیریت مواد زاید جامد از هشت عنصر کاهش در مبدا، تولید، ذخیره در محل، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و بازیافت، دفع و مراقبت های پس از دفع تشکیل شده است. مرحله تولید در فرایند مدیریت مواد زاید نقش اساسی دارد و مردم به عنوان تشکیل دهندگان اولین حلقه زنجیره با آگاهی و نگرش صحیح نسبت به این موضوع می توانند موجب عملکرد صحیح تر و مدیریت کاراتر سیستم گردند. این پژوهش با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مردم منطقه رامشه در زمینه مدیریت مواد زاید جامد تدوین و اجرا گردید.

روش ها

این پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی است که به روش مقطعی انجام شد. جامعه مورد بررسی 90 نفر از منطقه رامشه شهرستان اصفهان بود که توسط پرسش نامه خود ایفا مورد پرسش قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از نرم افراز 5/11SPSS استفاده گردید.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی در این بررسی 2/1 ± 05/8 (از 14 امتیاز) بود که متوسط به بالا ارزیابی گردید. میانگین نمره نگرش 3/2 ± 52/2 به دست آمد (صفر به منزله بی تفاوت بودن است) که نشان داد که جامعه مورد مطالعه از نگرش مثبتی برخوردار است. 5/38 درصد از مردم دفن بهداشتی و 7/33 درصد بازیافت را بهترین روش دفع زباله معرفی کردند. 64 درصد افراد، جمع آوری زباله را دو بار در هفته لازم دانستند. همچنین 3/38 درصد افراد با بیشترین فراوانی معتقد بودند که زباله ها بهتر است بین ساعت 9-7 صبح جمع آوری شود. 3/32 درصد مردم با فروش زباله به افراد دوره گرد به طور نسبی مخالف و 3/29 درصد کاملا مخالف بودند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این تحقیق، بین سطح آگاهی با شغل و همچنین سطح تحصیلات رابطه معنی دار مشاهده گردید. با توجه به این که آگاهی افراد در رابطه با موضوع مورد بررسی به نسبت مناسب بود، بایستی این موضوع که چه عواملی باعث شده است که افراد از عملکرد پایینی برخوردار باشند مورد توجه قرار داد. همچنین برنامه ریزی مناسب برای بهبود و ارتقای این امر صورت داد. به نظر می رسد که وجود یک برنامه بازیافت قوی و قابل اجرا به نحوی که حداکثر مشارکت مردمی را به دنبال داشته باشد، برای بهبود وضعیت مدیریت مواد زاید جامد موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
534
لینک کوتاه:
magiran.com/p972943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!