بازداری شناختی و رفتاری در جانبازان با و بدون اختلال تنیدگی پس از سانحه

پیام:
چکیده:
اهداف
شایع ترین اختلال در بین رزمندگان جنگ، اختلال تنیدگی پس از حادثه (PTSD) است. بازداری، مفهومی مهم در روان شناسی محسوب می شود و در افراد مبتلا به PTSD دچار نقص است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه بازداری شناختی و رفتاری در جانبازان با و بدون PTSD صورت گرفت.
روش ها
این پژوهش توصیفی پس رویدادی در سال 1390 روی 44 نفر از جانبازان مرکز بازتوانی جانبازان و مرکز توان بخشی امام خمینی مشهد که با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند، انجام شد. نمونه ها در قالب دو گروه 22نفره مبتلا به PTSD و غیر PTSD مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های استروپ و برو/ نرو مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس به وسیله آزمون T مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری به کمک نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.
یافته ها
دو گروه از لحاظ عملکرد کلی شان در دو آزمون استروپ و برو/ نرو با یکدیگر تفاوت معنی داری داشتند. از نظر تعداد پاسخ های درست، پاسخ های غلط و پاسخ های نداده در آزمون استروپ، همچنین میانگین زمان واکنش پاسخ های درست و تعداد خطا در آزمون برو/ نرو بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت(0/05 >p). از لحاظ زمان واکنش کلمات همخوان، زمان واکنش کلمات ناهمخوان و نمره تداخل آزمون استروپ و میانگین زمان واکنش پاسخ خطا در آزمون برو/ نرو بین گروه ها تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0
نتیجه گیری
بازداری شناختی و رفتاری در افراد مبتلا به PTSD دچار نقص و نارسایی است و همین نارسایی زمینه ساز برانگیختگی، پرخاشگری، تجربه مجدد رویداد آسیب زا و بروز افکار مزاحم و ناخواسته است که جزء علایم اساسی اختلال مذکور محسوب می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p975146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!