بررسی نیازهای محیطی بیماران و معلولین 6 تا 12 سال بر پایه تجارب آن ها در جهت کیفیت بخشیدن به فضاهای درمانی کودکان در شهر اصفهان: یک مطالعه پدیدارشناسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آن جا که بررسی تجارب و نیازهای محیطی کودکان بیمار و معلول در محیط های درمانی، می تواند در ارتقای کیفیت این فضاها و در نهایت ایجاد آرامش بیشتر در هنگام درمان موثر باشد، نتایج این تحقیق می تواند در جهت ایجاد محیط درمانی مطلوب برای کودکان، کمک نماید.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی و بر اساس نمونه گیری هدفمند ملاک محور بوده است. بنابراین، از بین کودکان بیمار و همچنین معلول مبتلا به Head injury، Spina bifida، Spinal cord injury و انواع دفورمیتی اندام تحتانی، 35 با گروه سنی 6 تا 12 سال مورد بررسی قرار گرفتند. از کودکان درخواست شد بر اساس تجاربشان، فضای درمانی مطلوب و نیازهای خود را توسط نقاشی به تصویر بکشند. علاوه بر این، پژوهش گر با استفاده از مکالمه نیمه ساختار یافته باز عمیق، به کودک در تکمیل نقاشی خود و بیان نیازها، کمک می نمود. برای تجزیه و تحلیل تصاویر و متن های به دست آمده، از روش تحلیل روایت و از کدگذاری موضوعی توسط نرم افزار Atlas Ti6 استفاده گردید.
یافته ها
از تصاویری که توسط کودکان کشیده شد، 5 موضوع اصلی استخراج گردید که شامل تفریحات و عوامل سرگرم کننده، مبلمان، زیبایی و تنوع محیطی، ارتباطات احساسی- اجتماعی و حس امنیت بود.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که استفاده از تجارب کودکان در کیفیت بخشیدن به محیط های درمانی، از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان با استفاده از نیازهای مطرح شده توسط آن ها که شامل طبیعت، تزیینات، رنگ های شاد و مطلوب و نور طبیعی و مناسب بود، محیطی مطلوب را در فضاهای درمانی ایجاد نمود که کودک در حین درمان احساس آرامش داشته، در نهایت در تسریع بازتوانی کودک موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
488
لینک کوتاه:
magiran.com/p975326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!