مقایسه استانداردهای آموزش کشاورزی با وضعیت موجود هنرستان ها و مراکز آموزش کشاورزی در استان کرمانشاه به منظور ارائه الگوی بهبود وضعیت

چکیده:
این مطالعه با هدف، مقایسه استانداردهای آموزش کشاورزی با وضعیت موجود هنرستان های کشاورزی در استان کرمانشاه به منظور ارائه الگوی بهبود وضعیت، انجام شده است. در این تحقیق از روش توصیفی که از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است، بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش را هنرستان های کشاورزی استان کرمانشاه (مهرگان، بیستون، ماهیدشت، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، اسلام آباد و قصرشیرین) تشکیل دادند. استانداردهای آموزش کشاورزی در دو مقوله مورد بررسی قرار گرفت؛ در مقوله اول، دیدگاه 295 هنرجو نسبت به هنرآموزان و امکانات آموزشی که به روش نمونه گیری تصادفی از بین هنرستان های هشت گانه انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. در مقوله دوم، وضعیت موجود سرانه فضای آموزشی (کلاس درس، آزمایشگاه، کارگاه، کلاس کامپیوتر، کتابخانه، خوابگاه و سلف سرویس) ، نسبت هنرآموز به هنرجو، نسبت هنرجو به مقدار زمین کشاورزی و نسبت زمین کشاورزی به منابع آبی از طریق اطلاعات شناسنامه ای آموزشگاه با استانداردهای موجود، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. بر اساس یافته ها، به طور کلی میزان رضایت هنرجویان از هنرآموزان در مقوله های مختلف رضایت، ضعیف تا متوسط ارزیابی شد. از لحاظ امکانات آموزشی و غیرآموزشی مانند وضعیت برنامه ریزی آموزشی، فعالیت های فوق برنامه، دسترسی به امکانات آموزشی، کمیت امکانات آموزشی، وضعیت خوابگاه ها، کیفیت غذای سلف سرویس و پرکردن اوقات فراغت هنرستان های بیستون، سرپل ذهاب، ماهیدشت و سنقر به ترتیب رتبه های اول را کسب نمودند. از لحاظ سرانه فضاهای آموزشی، هنرستان های بیستون، ماهیدشت (به استثناء سرانه آموزشگاه) ، مهرگان (به استثناء سرانه خوابگاه و سلف سرویس) ، روانسر و سرپل ذهاب تنها از لحاظ سرانه کلاس درس، سنقر (به استثناء سرانه سلف سرویس و کلاس کامپیوتر) ، اسلام آباد (به استثناء سرانه سلف سرویس، خوابگاه و کارگاه) و بالاخره قصرشیرین (به استثناء سرانه سلف سرویس و خوابگاه) بالاتر از استاندارد و در شرایط مطلوبی می باشند. در خصوص سرانه زمین کشاورزی، هنرستان های بیستون و مهرگان پایین تر از استاندارد اما هنرستان های ماهیدشت، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، اسلام آباد و قصرشیرین بالاتر از استانداردهای موجود ارزیابی شدند. از لحاظ استانداردهای منابع آبی، هنرستان های بیستون، سرپل ذهاب، سنقر و قصرشیرین بالاتر از استاندارد، و هنرستان های ماهیدشت، مهرگان، روانسر و اسلام آباد، پایین تر از استانداردهای موجود می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p975552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!