فهرست مطالب

فصلنامه فن آوری های نوین کشاورزی
سال دوم شماره 2 (1387)

  • آموزش و ترویج کشاورزی
  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید مهدی میردامادی، شادعلی توحیدلو صفحات 1-11
    هدف اصلی این تحقیق تحلیل مشکلات فراروی آموزش های عملی از دیدگاه دانشجویان سال آخر کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر 352 نفر از دانشجویان سال آخر کشاورزی دانشگاه زنجان بودند که از 80 نفر آنان به روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. اعتبار (روایی) ابزار تحقیق توسط استاد راهنما وافراد صاحب نظر در زمینه فوق مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) ا پرسشنامه از الفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای هر یک از مقیاس های پرسشنامه در حد مناسب 896/0 بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مشکل عدم بازدید از مراکز تحقیقاتی و دانشکده های دیگر، عدم بازدید از مزارع نمونه و پیشرو ،عدم استفاده اساتید از مشوقها در عملیات کشاورزی و فراهم نبودن امکانات عمده ترین مشکل هستند و عدم تطابق فعالیت عملیات کشاورزی با اقلیم منطقه و تداخل عملیات کشاورزی با امتحان پایان ترم جزء کمترین مشکلات می باشند.
    کلیدواژگان: آموزش های عملی کشاورزی، دانشجویان سال آخر، مشکلات
  • علی شمس، هوشنگ ایروانی، احمد رضوانفر، خلیل کلانتری صفحات 12-23
    توسعه کشاورزی نیازمند بکارگیری فناوری های کاربردی است که از طریق انجام تحقیقات علمی و نیازمدار حاصل شده باشد. غالب این تحقیقات کشاورزی در مراکز آموزش عالی کشاورزی و توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد. برای رسیدن به وضعیت مطلوب در خصوص پژوهش های کشاورزی شناسایی مسائل و مشکلات موجود در این فرایند ضرورتی انکارناپذیر است. از اینرو تحقیق حاضر با هدف شناسایی مسائل و مشکلات پژوهش های کشاورزی در کشور صورت گرفت. این تحقیق براساس روش تحقیق توصیفی- پیمایشی به انجام رسیده وجامعه آماری آن شامل کلیه 1250 نفر اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی دولتی با مراتب علمی مختلف می باشند. حجم نمونه ای به تعداد 270 نفر و برپایه جدول مورگان و با استفاده از نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته بود که از ادبیات نظری تحقیق و پس از مصاحبه با صاحبنظران تدوین گردید و برای تعیین روایی آن از پانلی از اساتید کشاورزی استفاده گردید. قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار تحقیق با تکمیل 30 پرسشنامه در مرحله آزمون پیش مقدماتی و محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 80/0 بدست آمد. با توجه به طبیعت داده ها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS15/win استفاده گردید و نتایج نشان داد که شش عامل حمایتی- پشتیبانی (57/16%) ، مدیریتی- سیاست گذاری (45/13%) ، الزامات تحقیقی (77/12%) ، ارتباط اجرا –تحقیق (39/10%) ، ارتباطات علمی (76/9%) و انگیزش محققان (06/8%) در مجموع با تبیین 71 درصد واریانس کل به عنوان مهمترین مشکل مطرح می باشند.
    کلیدواژگان: آموزش عالی کشاورزی ایران، پژوهش های کشاورزی ایران، مسائل و مشکلات، اعضای هیات علمی، تحلیل عاملی
  • جعفر یعقوبی صفحات 24-35
    با بررسی روند رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته، مشخص می شود که روحیه کارآفرینی و کارآفرینان در رشد اقتصادی و اشتغال زایی نقش زیادی داشته اند. در کشور ما نیز برای رسیدن به توسعه و اشتغال که دغدغه اصلی مسئولان و برنامه ریزان می باشد، توجه به توسعه کارآفرینی و نیز حمایت از کارآفرینان ضرورتی انکارناپذیر می باشد. برای موفقیت در انجام این رسالت، یعنی توسعه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان، اولین گام شناسایی کارآفرینان و بررسی ویژگی ها و دلایل موفقیت آنها می باشد. هدف این مطالعه شناسایی کارآفرینان بخش کشاورزی استان زنجان و ارائه راهکارهای تقویت کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان از طریق تعاونی ها بود. به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده برای تحقیق حاضر، ازروش های مطالعه کتابخانه ای، مصاحبه گروهی و پیمایش استفاده گردید. جامعه آماری این مطالعه را کلیه کارآفرینان بخش کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند که با استفاده از شاخصهای وضع شده، انتخاب شدند (n=94). برای جمع آوری اطلاعات از جامعه آماری طرح از پرسشنامه استفاده شد. برای تعیین اعتبار پرسشنامه، از آزمون راهنما توسط 15 نفر از کشاورزان پیشرو استفاده گردید و ضریب کروبناخ آلفا برای کل پرسشهای نگرشی و تک تک پرسشها محاسبه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که ضریب آلفا کرونباخ برای کل پرسشها 87/0 می باشد که برای تحقیق فوق قابل قبول بود. نتایج بدست آمده نشان داد مهمترین عوامل موفقیت کارآفرینان به ترتیب عبارتند از: اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری، توانایی رقابت در عرصه بازار، خوش بینی یا تفکر مثبت، شناسایی فرصتها و داشتن دانش و اطلاعات. همچنین مشخص شد میزان آگاهی و شناخت پاسخگویان از زمینه های مرتبط با قوانین و خدمات اداره کل تعاون در تمامی زمینه های مورد سنجش پایین تر از حد متوسط قرار دارد. مهمترین راهکارهای تقویت کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان از طریق تعاونی ها عبارتند از: جلوگیری از قانون شکنی، رانت خواری و رشوه، مشارکت کارآفرینان در فرآیندهای اقتصادی و پررنگ تر شدن نقش آنها در توسعه و بازاریابی.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کشاورزی، اشتغال، تعاون
  • کیومرث زرافشانی، خدیجه مرادی صفحات 36-53
    این مطالعه با هدف، مقایسه استانداردهای آموزش کشاورزی با وضعیت موجود هنرستان های کشاورزی در استان کرمانشاه به منظور ارائه الگوی بهبود وضعیت، انجام شده است. در این تحقیق از روش توصیفی که از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است، بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش را هنرستان های کشاورزی استان کرمانشاه (مهرگان، بیستون، ماهیدشت، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، اسلام آباد و قصرشیرین) تشکیل دادند. استانداردهای آموزش کشاورزی در دو مقوله مورد بررسی قرار گرفت؛ در مقوله اول، دیدگاه 295 هنرجو نسبت به هنرآموزان و امکانات آموزشی که به روش نمونه گیری تصادفی از بین هنرستان های هشت گانه انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. در مقوله دوم، وضعیت موجود سرانه فضای آموزشی (کلاس درس، آزمایشگاه، کارگاه، کلاس کامپیوتر، کتابخانه، خوابگاه و سلف سرویس) ، نسبت هنرآموز به هنرجو، نسبت هنرجو به مقدار زمین کشاورزی و نسبت زمین کشاورزی به منابع آبی از طریق اطلاعات شناسنامه ای آموزشگاه با استانداردهای موجود، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. بر اساس یافته ها، به طور کلی میزان رضایت هنرجویان از هنرآموزان در مقوله های مختلف رضایت، ضعیف تا متوسط ارزیابی شد. از لحاظ امکانات آموزشی و غیرآموزشی مانند وضعیت برنامه ریزی آموزشی، فعالیت های فوق برنامه، دسترسی به امکانات آموزشی، کمیت امکانات آموزشی، وضعیت خوابگاه ها، کیفیت غذای سلف سرویس و پرکردن اوقات فراغت هنرستان های بیستون، سرپل ذهاب، ماهیدشت و سنقر به ترتیب رتبه های اول را کسب نمودند. از لحاظ سرانه فضاهای آموزشی، هنرستان های بیستون، ماهیدشت (به استثناء سرانه آموزشگاه) ، مهرگان (به استثناء سرانه خوابگاه و سلف سرویس) ، روانسر و سرپل ذهاب تنها از لحاظ سرانه کلاس درس، سنقر (به استثناء سرانه سلف سرویس و کلاس کامپیوتر) ، اسلام آباد (به استثناء سرانه سلف سرویس، خوابگاه و کارگاه) و بالاخره قصرشیرین (به استثناء سرانه سلف سرویس و خوابگاه) بالاتر از استاندارد و در شرایط مطلوبی می باشند. در خصوص سرانه زمین کشاورزی، هنرستان های بیستون و مهرگان پایین تر از استاندارد اما هنرستان های ماهیدشت، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، اسلام آباد و قصرشیرین بالاتر از استانداردهای موجود ارزیابی شدند. از لحاظ استانداردهای منابع آبی، هنرستان های بیستون، سرپل ذهاب، سنقر و قصرشیرین بالاتر از استاندارد، و هنرستان های ماهیدشت، مهرگان، روانسر و اسلام آباد، پایین تر از استانداردهای موجود می باشند.
  • امیر حسین علی بیگی، عبدالحمید پاپ زن، لیلا وهاب پور، تقی دیزج صفحات 54-67

    این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف کلی تعیین پیامدهای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان صحنه استان کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کشاورزان روستاهای شهرستان صحنه که اراضی آن ها در سال 1373 یکپارچه شده بود، تشکیل دادند (255=N) که تعداد 291 نفر از آن ها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بر اساس یافته ها، کشاورزان نگرش مثبتی نسبت به یکپارچه سازی دارند. مهم ترین پیامدهای اقتصادی یکپارچه سازی، استفاده بیشتر از ماشین های کشاورزی، استفاده از تمامی قطعات اراضی و افزایش قیمت زمین کشاورزان بود. افزایش رقابت مثبت و روحیه همکاری بین کشاورزان و کاهش اختلافات آن ها از پیامدهای اجتماعی یکپارچه سازی بود. کشاورزان مهم ترین پیامدهای زیست محیطی یکپارچه سازی را از بین رفتن پرچین ها و بوته زارها و افزایش مصرف کودها و سموم شیمیایی برشمردند. تعدیل طرح های یکپارچه سازی آینده، با توجه به پیامدهای منفی، و توجیه کشاورزان دارای زمین های پراکنده با عنایت به پیامدهای مثبت تعیین شده در این پژوهش به مجریان مربوطه توصیه می شود.

    کلیدواژگان: یکپارچه سازی اراضی، پیامد، کشاورزی، پیامد اقتصادی، پیامد اجتماعی، پیامد زیست محیطی
  • بررسی نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی نسبت به کاربرد آموزش تلفیقی در آموزش کشاورزی
    حوریه مرادی، مسعود بیژنی صفحه 68
    هدف کلی این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیات علمی نسبت به کاربرد آموزش تلفیقی است. اعضای هیات علمی از دو دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین اهواز و دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه به تعداد 110 نفر جمعیت مورد بررسی این پژوهش را تشکیل داده اند. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. حجم نمونه نیز براساس آزمون کوکران به تعداد 75 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری نیز بصورت تصادفی ساده انجام شده است. ابزار اندازه گیری در این تحقیق «پرسشنامه» است که روایی ظاهری و فنی آن بر اساس نظر جمعی از اساتید و صاحبنظران مربوطه تایید گردیده و اعتبار آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (72/0=α) محاسبه شد که بیانگر مناسب بودن این ابزار اندازه گیری می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معیارهایی نظیر میانگین، انحراف معیار و آزمون های مقایسه میانگین ها مانند t، آنالیز واریانس و مطالعات همبستگی در محیط نرم افزارSPSS نسخه 15 انجام گردید. یافته ها نشان دادند که رابطه مثبت و معنی داری بین میزان آشنایی با روش آموزش حضوری و میزان بکارگیری آموزش الکترونیکی در سطح 5 درصد و نیز بین سابقه حرفه ای و میزان تسلط بر زبان انگلیسی رابطه مثبت و معنی داری در سطح یک درصد وجود دارد. بین نگرش اعضای هیات علمی که در ارگان های مختلف فعالیت می کنند با اعضایی که فعالیت نمی کنند تفاوت معنی داری در سطح 5 درصد در وجود دارد. بین نگرش آنان در گروه های آموزشی مختلف، سطح فعالیت، وضعیت استخدامی، دانشگاه و دانشکده محل خدمت تفاوت معنی داری وجود ندارد.
|
  • Pages 12-23
    Agricultural Development needs applied technologies which have driven from scientific and need based studies. Most of these researches are done in Agricultural higher education institutions by Faculty members and graduated students. To improve the existence condition of agricultural researches, exploring of problems in this regard is inevitable. The purpose of this study was to explore the research problems in Iran. A descriptive- survey method with a researcher- made questionnaire as the research tool was used to gather the data. The target population of study was consisted of all the faculty members in the agricultural faculties who were lecturer and higher ranks. A sample of 270 members was selected by Randomized Multi-Stage Sampling method, based on Morgan & krejsi table. The validity of research tool was verified by a panel of experts in this regard. The reliability of questionnaire was obtained by calculating the cronbach alpha coefficient equals to 0.81 after conducting a pilot study. Data was analyzed by SPSS15/win and the explorative Factor Analysis result revealed that six factors explained 71% of total variance. These factors were:(1) supportive (2) managerial- policy (3) research requirements (4) research- community relationship (5) scientific communication and (6) motivation of researchers, respectively.
  • Pages 24-35
    Study process of improvement in developed countries showed that entrepreneurs and entrepreneurship have important role in this process. To achieve development and employment objectives in our country, considering entrepreneurship and support of entrepreneurs is essential too. The purposes of this research were recognition of agricultural entrepreneurs and study their Characteristics and effective factors in their success in Zanjan province. PRA and descriptive–correlation survey approach were used in this study. The study population consists of agricultural entrepreneurs in Zanjan (N=94). Questionnaire was developed to collect the necessary data. Content and face validity of instrument were established by investigating the attitudes experts and agricultural extension and education specialists in Zanjan University. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using SPSS Win14. Based on the results, the main effective factors in success of agricultural entrepreneurs were: Self confidence, Creativity and innovation, ability to competitive, positive thinking and recognition of opportunities. The results showed that knowledge of respondents regard cooperation laws is low and very low. Based on results of the study, the most important solutions for encouraging entrepreneurship in agriculture are prevention of offense and rant and participation of entrepreneurs in economic processes.
  • Pages 54-67

    The purpose of this descriptive corelational research was to identify the impacts of land consolidation from the perspectives of farmers in rural areas of Sahneh Township. The population for this study was the rural farmers of Sahneh Township that their lands were consolidated in 1994 (N= 255). A simple random sample of rural farmers was selected (n=255). Based on findings, rural farmers generally have a positive attitude toward land consolidation. The most important economic impacts of land consolidation were increased utilization of agricultural machinery, increased efficiency, and increased prices of farm lands, respectively. The farmers indicated the most important social impacts of land consolidation as positive competition and cooperation, and decrease in quarrels among farmers. Based on the perceptions of farmers, destruction of natural views of farms and increased utilization of chemical fertilizers are the most important environmental impacts of land consolidation. The results help the administrators of land consolidation projects in other rural areas to modify their plans based on these realities.

  • An Assessment of Attitude of Agricultural & Natural Resources Ramin & Razi Universities Faculty about Utilization of Blended Learning in Agricultural Education
    Page 68
    The main purpose of this study was to analyzing perception Ramin Agricultural & Natural Resources University & Razi University College of agriculture faculty about utilization of blended learning in agricultural education. The population consisted of 110; this study is an applied research and research method is descriptive-survey research, sampling method is stratified proportional random sampling. Data collected by use of a questionnaire which its validity (Face validity) was obtained by a panel of experts and university professors. Reliability measured by Corunbach Alpha test for education method of blended learning (α=0.72) showed the reliability of the questionnaire. The criteria such as mean, standard deviation were calculated. In addition, t test and Analysis of Variance (F test) were used for analyzing mean differences between groups. SPSS software was used for data analyzing, correlation methods were employed in this research. Based on comparing mean values significant difference was observed in attitude of faculty by different education branch and there was significant and positive relation between Utilization of face to face education and awareness of E-Learning. It was found that there was significant and positive relation between record of research of Faculty and dominant on English language, it was found that there was significant difference between attitude faculty what different organization activity, but it was found that there was not any significant difference between attitude faculty by education groups, level of activity, employee status, university and College of Agricultural University. Four factors are known as attitude of Faculty about used or barriers utilization of blended learning