مقایسه مدت زمان ترمیم سوختگی درجه 2 در دو روش پانسمان با پماد گیاهی فاندرمول(آلفا)و پماد سولفادیازین نقره 1 درصد

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سوختگی یکی از معضلات جامعه امروزی است که ضایعات جبران ناپذیر و مسائل جانبی بسیاری را برای بیمار و خانواده وی به همراه دارد. عفونت ناشی از سوختگی علت اصلی مرگ و میر در بیماران مبتلا به سوختگی می باشد. یکی از روش های پیشگیری از عفونت زخم های سوختگی، پانسمان با آنتی بیوتیک های موضعی می باشد. این پژوهش جهت بررسی و شناسایی داروی موثر در درمان زخم های سوختگی انجام پذیرفته است. به این منظور اثر دو نوع پماد فاندرمول و سولفادیازین نقره 1 درصد بر روی زخم های سوختگی درجه دو مقایسه شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی به صورت یک سو کور است که بر روی 50 نفر از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع)، که دارای زخم سوختگی درجه دو با وسعت 10-1 درصد بودند صورت گرفت. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه تحت درمان با پماد فاندرمول و سولفادیازین نقره 1 درصد قرار گرفته و روزانه یکبار پانسمان شدند. مدت زمان ترمیم زخم سوختگی هر یک از بیماران در چک لیست مربوطه ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کای اسکوئر، آزمون تی مستقل و نرم افزار spss استفاده شده است.
یافته ها
بررسی داده ها نشان داد مدت زمان ترمیم زخم سوختگی در گروه تحت درمان با پماد فاندرمول کوتاه تراز گروه سولفادیازین نقره 1 درصد می باشد (556/2=T و014/0= P). یعنی می توان گفت که پماد فاندرمول بر روند ترمیم زخم سوختگی درجه دو، از سولفادیازین نقره 1% موثرتر است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان دهنده این است که پماد فاندرمول را می توان به عنوان یک جایگزین مناسب در درمان زخم های سوختگی به کار برد. بنابراین طبق نظر محققین، معرفی این دسته از داروها به کادر درمانی، خصوصا پزشکان و پرستاران، که نقش اساسی در درمان و مراقبت بیماران مبتلا به سوختگی بر عهده دارند، باعث می گردد که استفاده از این دارو، مدت زمان بستری این بیماران را کاهش داده و از هزینه های تحمیلی بر آنها بکاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p976439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!