بررسی امید در بیماران سرطانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید قاضی تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بیماران سرطانی برای سازگاری با زندگی روزمره به منابع خودشان و حمایت های اجتماعی نیاز دارند. امید یک راهکار سازگاری مهم برای این بیماران است. این پژوهش با هدف تعیین سطح امید و ارتباط آن با مشخصات فردی اجتماعی در بیماران سرطانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید قاضی تبریز انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش توصیفی مقطعی است. نمونه ها متشکل از 115 بیمار سرطانی بالای 15 سال بودند که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند.داده ها با استفاده از پرسشنامه شاخص امید هرث(HerthHope Index) جمع آوری شد. روایی این پرسشنامه از طریق اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 14 تجزیه تحلیل شد. برای تعیین اختلاف بین گروه ها از نظر نمره امیدواری از آزمون آماری t گروه های مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنی داری p<0/05استفاده شد.
یافته ها
3/51 درصد بیماران شرکت کننده زن بودند. 51درصد بیماران سرطان خون داشتند و 7/71درصد آنها تحت شیمی درمانی بودند. 4/30 درصد بیماران امیدوار، 10/53 درصد بیماران امید متوسط و هیچکدام از آنها ناامید نبودند. بین جنس بیماران، نوع سرطان، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، انواع درمان، مدت زمان درمان و نوع سرطان با نمره امید ارتباط آماری معنی دار مشاهده نشد، ولی بین وضعیت مالی، وضعیت شغلی، سبک زندگی، سطح فعالیت، توان فیزیکی، مشکل خواب، نحوه برخورد پرستاران و اعضای خانواده با امید همبستگی معنی دارآماری وجود داشت.
نتیجه گیری
از بین عوامل مرتبط با امید بیماران سرطانی، نحوه رفتار پرستاران و اعضای خانواده، میزان خواب، سطح فعالیت، حفظ شغل قبلی و زندگی با اعضای مهم خانواده با امید بیماران سرطانی ارتباط داشتند. پرستاران و اعضای خانواده بیماران با بهبود شرایط مرتبط با این متغیرها میتوانند به حفظ امید این بیماران کمک کنند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p984981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!