هزینه های درمانی و بیماری ها در سالمندان تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی استان تهران (87-1386)

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه پدیده سالمندی و مسائل و مشکلات مربوط به آن موضوع بسیار مهمی می باشد که مورد توجه اندیشمندان علوم مختلف قرار گرفته است و پرداختن به این مسئله از جنبه های مختلف، اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است. هر دوره ای از عمر بشر مشکلات خاص خود را دارد. در این مقطع جوامع سالخورده و سالمندان با مسائل و مشکلات خاص دوران سالمندی از قبیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و... مواجه هستند. بنابراین بررسی بیماری های سالمندان و هزینه های درمانی بسیار بالای آنها به عنوان یک موضوع محوری ضرورت دارد.
هدف
تحقیق حاضر سعی دارد ضمن بررسی بیماری هائی که در افراد سالمند تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی استان تهران بروز می کند به بررسی هزینه های درمانی این بیماری ها بپردازد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی تحلیلی است که بصورت کتابخانه ای صورت گرفته است.در این مطالعه تعداد 183093 پرونده بستری مورد کنکاش قرار گرفته و با بررسی اطلاعات هزینه ای موجود در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان تهران و بیماری های مرتبط با آن، هزینه ها، بیماری ها و اقدامات درمانی این گروه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
یافته ها
سالمندان (گروه سنی بالای 60 سال) علیرغم اینکه 31% مراجعات بستری به اداره کل را شامل می شوند لیکن 37% هزینه را بخود اختصاص داده است و موید هزینه های نسبتا بالای این گروه سنی از بیمه شدگان می باشد. به عبارتی میانگین هزینه هر بار بستری در گروه سنی بالای 60 سال بیشتراز مقدار میانگین کل و معادل 4634384 ریال می باشد، این در حالی است که میانگین هزینه در سایر گروه های سنی بجز گروه 45 تا 59 سال بسیار کمتراز میانگین کل می باشد. مبلغ کل هزینه ها در گروه بالاتر از 60 سال از همه گروه های سنی بیشتر است. بررسی کدهای تشخیصی ICD در گروه سنی بالای 60 سال نشان می دهد که کدهای سایر بیماری های قلبی ریوی(I27)، آنژین قلبی(I20) و کاتاراکت(H25)، بیماری های ایسکمیک قلبی (125)، و نارسایی قلبی (150)، شایعترین تشخیصها در بین سالمندان می باشد.
شایعترین کدهای جراحی (کالیفرنیا) در گروه سنی بالای 60 سال، مربوط به آنژیوگرافی عروق کرونر با میانگین هزینه 9116371 ریال، و سپس کاتاراکت می باشد.
15 درصد پرونده های گلوبال مربوط به گروه سنی سالمندان و از نظر هزینه ای معادل 23 % پرونده ها مربوط به این گروه سنی می باشد. درآوردن عدسی داخل و خارج کپسولی گذاشتن لنز (کد 57 گلوبال)، فتق اینگوینال یک طرفه از هر نوع یا بدون اکسیزیون هیدروسل یا اسپرماتوسل بجز فتق اینگوینال مختنق (کد 28 گلوبال)، کوله سیستکتومی یا بدون کلانژیوگرامی یا اکسپلوریزلسیون مجاری صفراوی (کد 27 گلوبال)، رتبه های اول تا سوم شایعترین اعمال گلوبال سالمندان را تشکیل می دهند.بعبارتی بررسی الگوی بیماری در این گروه سنی بیانگر وجود بیماری های قلبی عروقی در راس جدول بیماری های شایع می باشد که این بیماری ها از بار هزینه ای نسبتا بالایی برخوردار می باشند.آزمون همبستگی پیرسون بین سن و مدت اقامت وهزینه های درمان همبستگی مثبت نشان میدهد
بحث و نتیجه گیری
بیمه شدگان اداره کل در آینده نزدیک، دارای رشد روزافزون در جمعیت بالای 60 سال خواهند بود. بالا بودن هزینه های درمانی گروه های سنی بالای 60 سال باعث افزایش هزینه های درمانی سازمان های بیمه گر خواهد شد.روند پیر شدن جمعیت، موید این نکته است که سازمان های بیمه گر می بایست بشدت به فکر آمادگی لازم برای مدیریت بهینه منابع باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p985632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!