بررسی اثر پانسمان نانو نقره در بهبودی زخم ایجاد شده در رت نر بالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه برای استریل نمودن پانسمان و کاهش خطر عفونت زخم هزینه های زیادی صرف می گردد. نانو نقره یکی از محصولات نانو تکنولوژی است که خصلت آنتی میکروبیال دارد. نانو نقره می تواند موجب بهبود کارایی، کاهش هزینه های آنتی میکروبیال و افزایش دوام و کارایی منسوجات گردد. این مطالعه با هدف بررسی اثر پانسمان نانو نقره در زخم ایجاد شده در موش سفید آزمایشگاهی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی تجربی، از 10 عدد موش سفید آزمایشگاهی نر در 2 گروه 5 تایی استفاده شد. پس از بیهوشی و تراشیدن قسمت پشت حیوان، زخمی مساوی و سطحی در همه ی حیوانات ایجاد شد. گروه اول توسط پارچه های پنبه ای تکمیل شده با نانو ذرات نقره و گروه دوم از همان جنس، ولی بدون تکمیل با نانو نقره پانسمان شدند. سپس مساحت زخم هر 2 روز یک بار به مدت 12 روز اندازه گیری شد. داده ها با آزمون آماری ANOVA آنالیز شد.
یافته ها
برای هر 2 گروه در مدت 12 روز، مساحت و دوره ی بهبودی زخم در موش هایی که با پارچه ی تکمیل شده با نانو ذرات نقره پانسمان شده بودند، به صورت معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (05/0 > P). همچنین در پانسمان نانو ذرات نقره نسبت به پانسمان معمولی عوارض کمتری مشاهده شد.
نتیجه گیری
بنا بر یافته های این مطالعه استفاده از پانسمان نانو نقره می تواند در کنترل عفونت زخم های سطحی موثر واقع گردد. همچنین به نظر می رسد که پانسمان های نانونقره می توانند در بهبودی عفونت های عمقی ناشی از سوختگی های حرارتی، شیمیایی و الکتریکی تا حد قابل قبولی موثر باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p988252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!