بررسی میزان فراوانی بثورات پوستی دارویی دربخش پوست بیمارستان های تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
شایعترین عوارض جانبی داروها واکنش های پوستی هستند. در ایران هنوز آمار دقیقی از این عوارض در دست نیست؛ زیرا بسیاری از افرادی که مبتلا به فرم های خفیف بثورات دارویی می شوند، یا خود به خود بهبود یافته، یا به طور سرپایی معالجه می شوند. این مطالعه با هدف بررسی میزان فراوانی بثورات پوستی ناشی ازمصرف دارو در بیماران بستری در بخش های پوست دو سانتر مهم تهران انجام شد.
روش ها
این مطالعه توصیفی بر روی تمامی بیماران بستری به علت بثورات دارویی در بخش پوست بیمارستان های حضرت رسول و لقمان حکیم تهران بود. اطلاعات دموگرافیک و سایر داده های ضروری از پرونده پزشکی بیماران استخراج شد. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی، شاخص های فراوانی، میانگین، انحراف معیار و... برای داده ها گزارش می شود.
یافته ها
از150 بیمار بستری 90 نفر زن و 50 نفر مرد بودند. ازاین گروه 81 نفر دارای بثورات ماکولوپاپولار، 31 نفردارای SJS، 10 نفر دچار بثورات کهیری، 5 نفردارای واکنش TEN، 8 نفر دچار بثورات fixed drug، 9 نفر دارای بثورات اریترودرمال، 4 نفر دچار بثورات اگزمایی، و 2 نفر دچار اریتم مولتی فرم شده بودند.
فنی توئین، کاربامازپین، لاموتریژین، پنی سیلین و کوتریموکسازول به ترتیب پنج دارو یی بودند که به تنهایی نیمی از موارد بثورات دارویی را در بیماران مورد مطالعه تشکیل می دادند.
نتیجه گیری
تظاهرات پوستی مخاطی پس از مصرف داروها از ساده ترین شکل یعنی ماکولوپاپولار، تا شدید ترین شکل یعنیToxic Epidermal Necrolysisدر میان بیماران مورد مطالعه دیده شد.با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، شایعترین بثورات پوستی به دنبال مصرف داروهای مختلف به ترتیب ضایعات ماکولوپاپولر و سندرم استیونس- جانسون می باشند
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p988389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!