ویژگی های بالینی سالمندان پذیرش شده در بیمارستان نفت اهواز 1388-1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بار بیماری ها در دوره سالمندی بالا است و سالمندان درگیر بیماری های متعددی هستند که بسیاری از آن ها را راهی بیمارستان می کند. پژوهش حاضر با هدف ترسیم نیمرخ ویژگی های بالینی و وضعیت سالمندان نیازمند بستری در سرویس مراقبت های حاد در زمان پذیرش انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی از اسفند ماه 1388 تا اردیبهشت ماه 1389، بر روی بیماران پذیرش شده در بیمارستان نفت اهواز، انجام شد. تعداد 200 سالمند 60 ساله و مسن تر به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتندشدند. اطلاعات دموگرافیک، تاریخچه پزشکی، و آزمایشات پارا کلینیکی گرفته شد و مقیاس افسردگی سالمندان، آزمون کوتاه شده شناختی، پرسشنامه مخبر محور افت شناختی و مقیاس فعالیت های روزانه اجرا گردید.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 8± 71 سال و 67% از آنها مونث ببودند. تعداد. 84 % بیسواد یا کم سواد، و 83 % متاهل بودند. 9 درصد% سابقه افسردگی داشته و 70 درصد %از اختلال خواب شاکی بودند. 49 درصد % در هنگام بستری بیش از 5 دارو مصرف می کردند. 20 درصد % از کارکرد حافظه خود شکایت داشته و 23 درصد% مشکل شنوایی و 59 درصد %مشکل بینایی داشتند. 36 درصد % درد در نقطه ای از بدن و 9 درصد % سابقه ابتلا به یکی از انواع سرطان را ذکر می کردند. تغیییرات ایسکمیک نوار قلب در 30 درصد % بیماران دیده شد. سطح هموگلوبین در 34 درصد % و نسبت اوره به کراتینین در 25 درصد % غیر طبیعی بود. 20 درصد %`پروتئین واکنشی سی مثبت داشتند. 74 درصد از بیماران دچار اضافه وزن یا چاقی بوده و 17 درصد از لحاظ کارکردی وابسته بودند. مقیاس افسردگی سالمندان (GDS) (GDS در 22 درصد % احتمال افسردگی را نشان داد. اختلال شناختی مشخص با توجه به نمرات آزمون کوتاه شده شناختی در 10 درصد نمونه ها % دیده شد. 66 درصد در بخش های داخلی و 34 درصد در بخش های جراحی بستری شدند.
نتیجه گیری
یافته های فوق نشان دهنده وجود اختلالات متعدد همزمان و تابلوی پیچیده بالینی در بیماران سالمند و لزوم آشنایی پزشکان و کادر درمانی با اصول مراقبت های پزشکی در دوره سالمندی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p988545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!